Álomének (Draumkvedet)
Absztrakt:
Domsa Zsófia
Álomének (Draumkvedet) – módszertani gondolatok
egy norvég népballada kapcsán.
A kognitív megismerési szempontot előtérbe helyező tudományok, különösen a pszichológia és a nyelvészet a kognitív irodalomtudomány forrásaként
szolgál és arra törekszik, hogy az irodalmi szövegek struktúrája és hatása
közti összefüggésekre szisztematikus magyarázatot adjon. Az irodalom-
oktatásban kötelező olvasmányként szereplő szövegek elemzésében a kognitív poétikai megközelítés friss irányt adhat, mivel lehetőséget biztosít
arra, hogy mindig az adott befogadói közeg szempontjai szerint tárgyalja
a kanonizált szövegeket, azaz ne a bevett, sokat alkalmazott megközelítési szempontokat alkalmazza, hanem mindig új kérdéseket és megközelítési
szempontokat vessen fel az olvasatot készítő közeg tudásának, irodalomtörténeti ismereteinek megfelelően. Cikkemben ennek módszernek a skandináv
balladaköltészet egyik remekművének oktatásában alkalmazott módjáról és
a módszerben rejlő lehetőségekről számolok be.