Kuhn és a „kvantitatív forradalom” a földrajztudományban
tudományföldrajz
TDK dolgozat
kvantitatív forradalom
földrajztudományban
Absztrakt:
A „kvantitatív forradalom” kibontakozásának tudományföldrajzi vizsgálata alatt kifejezetten
az 1950-es és 1960-as években a geográfiában bekövetkező változásokkal fogok foglalkozni.
Ebben az időszakban alakult ki a II. világháború révén az ipari-katonai szektorral szorosan
összefonódó ún. „big science”, amely a fizika és tágabban a természettudományok
dominanciáját és a neopozitivista tudományfilozófiát érvényesítette a tudományokban. Ennek
jelentősége, hogy az ekkor rögzülő nézetek a populáris tudományfelfogás alapjait máig
meghatározzák. Az ún. „kvantitatív forradalom” ennek a földrajztudományban bekövetkező
hatásait jelzi, a kifejezés pedig egy új geográfus nemzedék sajátos konstrukciója, akik a
változásokat – elsősorban Kuhn nyomán – egy tudományos forradalomként kívánták
pozícionálni a megelőző regionális földrajzzal szemben. A kutatásom ennek az intellektuális
konfliktusnak a körülményeit, kifejezetten amerikai kibontakozását és későbbi szétterjedését,
az eredetileg német (a II. világháború után exportált) elméletek útját és átértelmezéseinek
módjait, az időszak tudomány- és társadalompolitikai, valamint ideológiai hátterét (amerikai
és szovjet hidegháborús tudományos propaganda), végül magyar vonatkozásait, azaz a
kommunista időszakban történő adaptáció viszonyait kívánja megvizsgálni. A kutatásom tehát
elsősorban földrajzi aspektusokra koncentrál: az eszmék és elméletek vándorlása, a tudás
áramlásának és adaptációjának kérdései, a tudás termelésének centrum-periféria viszonyai, a
kutatói migrációs trendek (pl. német emigránsok szerepe az USA-ban), az egyéni életpályák
és térbeli életrajzok vizsgálata, valamint a táj szerepe a tervezői, alkalmazott kutatások
kialakulásában (Svédország, Kanada, Szovjetunió nagy, feltáratlan területei, alacsony
népsűrűsége stb.).
A tudományföldrajz problematikája a magyar és a „nyugati” földrajztudomány közötti
meghatározó különbségek tudatosulásával keltette fel szakmai érdeklődésemet. A tudományos
tudás földrajzi vizsgálata merőben új – az 1990-es évek közepén megjelenő – területnek
számít a geográfia, a tudományszociológia és a tudománytörténet-írás terén. A kutatásom
olyan témákat dolgoz fel, amelyek segítenek megérteni tudomány és társadalom
összefonódásának módjait, az egyes tudásformák kialakításának gazdasági, társadalmipolitikai
és ideológiai céljait és gyakorlati hasznosulásait, a tudás termelésének változó helyeit
és helyszíneit. Az általam kutatott téma tehát a tudomány működésének és az elméletek
2
társadalmi konstruáltságának kritikai megértéséhez elengedhetetlen szempontokat tárgyal. A
magyar geográfiában ezek a tudománytörténeti, tudományelméleti és tudományszociológiai
szemléletek gyakorlatilag még ismeretlennek számítanak. Az általam követett szemléletek a
geográfia és a tudománytörténet-írás nemzetközileg kurrens irányzataiból merítenek, így a
posztstrukturalizmus (Foucault, Derrida, Nietzsche), a cselekvő-hálózat elmélet (Latour), a
posztkolonializmus (ez különösen a szovjet-magyar tudománypolitika szempontjából
érdekes), és tágabban a tudománykutatások (science studies) területéről.