Egyes személyiségi jogok – vagyoni jogok?
polgári jog
Jogi Tanulmányok
Abstract:
„Semmi kétség, többet keresek reklám és szponzorációs szerződéseimmel, mint amennyit
valaha focizással kerestem” – nyilatkozta Pelé, a futball legenda, aki mind a mai napig
igen jelentős összegeket keres ilyen szerződésekkel. 2014-ben, a brazil futball
világbajnokság évében például állítólag 25 millió dollár ütötte a markát1 ilyen típusú
szerződésekből, olyan partnerekkel, mint a Volkswagen, a Procter & Gamble vagy a
Subway. Igaz, nem igazán válogatós a rekámozott illetve szponzorált termékek és
szolgáltatások megválasztásában. Különböző sport- és ruházati cikkek, órák,
elektronikai cikkek, bankkártyák mellett még a Viagra reklámarcaként is szerepelt.
Feltehető tehát, hogy a legendás focistának alapvetően nincsenek fenntartásai azzal
kapcsolatban, hogy a képmását, nevét vagy egyéb személyiségjegyeit termékek vagy
szolgáltatások népszerűsítésére használják fel. Feltéve, ha ezért megfelelő juttatásban
részesül. Ez a példa jól szemlélteti, hogy az a kiindulási pont, hogy a személyiségi
jogok elsősorban morális, nem vagyoni érdeket védenek, nem feltétlenül áll minden
tekintetben összhangban a gyakorlattal.