A közösségi és a magyar jog kapcsolata az Alkotmány 2/A §-ának tükrében
alkotmányjog
Abstract:
Hazánk jogrendszere szempontjából az 1990-es évek sok tekintetben az Európai
Unióhoz való csatlakozásra történő felkészülés jegyében teltek. Az 1994. évi I. törvénnyel
kihirdetett Európai Megállapodás által kijelölt nyomvonalon, nagy léptekben
haladt előre a jogharmonizációs feladataink megvalósítása. Ennek során azonban
a magyar és a közösségi jogi szabályok összhangba hozatala nem érintette annak
a vizsgálatát, hogy a közjogi berendezkedésünk alapjait képező jogszabályok –
mindenekelőtt természetesen az alkotmány – rendelkezései miként viszonyulnak a
csatlakozásunk után ránk is irányadó uniós követelményrendszerhez. A szakmai
körökben is csak az ezredforduló tájékán tudatosodott igazán a közjog területére
tartozó jogalkotási lépések megtételének az elodázhatatlan szükségszerűsége, azaz
akkor, amikor az EU-taggá válásunk időpontja már látható közelségbe került.
A csatlakozás legszükségesebb belső közjogi feltételeit megteremtő alkotmánymódosítást
végül a csatlakozási folyamat felgyorsulása miatt kialakult politikai buzgalom
nyomán, nem kevés vita után ugyan, de az Országgyűlés 2002. december 17-
én elfogadta.1
E dolgozatban az alkotmánymódosítás minden bizonnyal legfontosabb részére,
az alkotmány sokféleképpen, de legtöbbször integrációs, felhatalmazó vagy csatlakozási
klauzulának, illetve Európa-cikknek nevezett 2/A. §-ára fókuszálok.2
Az integrációs klauzula lehetséges tartalmára vonatkozó elgondolások először az
elmúlt évtized közepén induló alkotmányozási folyamat, illetve az Európai Megállapodás
alkotmányosságát vizsgáló alkotmánybírósági határozatok elemzésének
részeként jelentkeztek, többnyire karöltve a nemzetközi jog és a belső jog viszonya
korszerű szabályozásának igényével. Minden szerző igyekezett azonban hangsúlyozni
az európai jog és a nemzetközi jog közötti különbséget, az EU jogrendszerének
sui generis jellegét, továbbá azt, hogy az európai integrációnk viszonylag jól
elkülöníthető attól a kérdéstől, hogy általában a nemzetközi jog szabályainak belső jogi megjelenítését illetően jogrendszerünk a monista vagy a dualista modellt követi-
e.3
Az új alkotmány kidolgozására irányuló törekvések elhalása után készült, specifikusan
az egyre közeledő EU-csatlakozást szem előtt tartó kormányzati javaslatokban
és az általuk tematizált publikációkban az alkotmány 7. § (1) bekezdésének
reformja háttérbe szorult. Ennek kívánatos voltát ugyan továbbra sem vitatta senki,
de az a nézet vált uralkodóvá, miszerint ez nem tartozik szorosan az EUcsatlakozás
kapcsán rendezendő problémákhoz. Ezzel szemben olyan vélemény is
volt, amely szerint az európai jogi4 és a nemzetközi jogi kérdések egymással elválaszthatatlanul
összefüggenek, így azokat együttesen kell megválaszolni.5
Jelen írásban a nemzetközi jog és a belső jog kapcsolatához képest a közösségi
jog és a nemzeti jogrendszer viszonyát mint speciálisat vizsgálom, és ennek során
csak az összefüggések láttatása érdekében szükséges mértékig kívánom érinteni a
nemzetközi jog és a belső jog közötti relációt. Az elemzés gyújtópontjában álló
integrációs klauzulát ún. statikus és dinamikus szemlélettel járom körül. A statikus
megközelítésben a csatlakozási szerződés megkötésére felhatalmazó funkcióját
emelem ki, a dinamikusban pedig azt, hogy folyamatos legitimációs bázist és egyben
korlátot is jelent a csatlakozási szerződés nyomán érvényesülő közösségi jog
számára. Mindenekelőtt azonban – minden további elemzés alapjaként – érdemesnek
tartom egy kicsit boncolgatni azt a kérdést, hogy valóban elengedhetetlen volte
az integrációs klauzula alkotmányba iktatása, és ha igen, akkor miért volt az.