Tanárképzés, tanulási környezet, transzverzális kompetenciák: a könyvtárostanár osztatlan tanárképzés néhány tanulsága
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság
könyvtárostanár
tanárképzés
transzverzális kompetencia
multidiszciplináris oktatás
Abstract:
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Könyvtár- és Információtudományi Intézetében 2017-
ben az osztatlan tanárképzés keretében megindult a könyvtárostanár-képzés. Az azóta eltelt öt
tanév alatt közel száz hallgató kezdte meg ezen a szakon a tanulmányait. Jelen tanulmány az
országos felvételi statisztikákat elemezve mutatja be a könyvtárszak mellé választott szakokat,
továbbá azt, hogy a leendő tanárok szakpárválasztása miként segítheti majd a közoktatásban tanuló
diákok transzverzális kompetenciáinak fejlesztését. A 2020. évi Nemzeti Alaptanterv (NAT)
támogatja, hogy a pedagógusok segítsék a problémamegoldási, illetve jelenségértelmezési folyamatokat
az iskolán kívüli helyszínek (könyvtár, múzeum, levéltár, színház, koncert) bevonásával.
A témahetek, projektnapok szervezése során a NAT szorgalmazza a pedagógusok együttműködését
is. Ez utóbbi lehetőséget biztosít a multidiszciplináris oktatásra, az egyes tantárgyak szervezett,
összefüggő, illetve kapcsolódó tartalmainak integrálására. A felsoroltak oktatásba való
beillesztése hozzájárulhat a tanulók hatékony, tudatos, sikeres életvezetésének, illetve a későbbi
munkavállaláshoz szükséges kompetenciáinak kialakításához.