Olvasás – terápia, járvány idején
Valóságos Könyvtár – Könyvtári Valóság
olvasás terápia
olvasáspedagógia
olvasáspszichológia
mentális egészség
biblioterápia
Covid-19
Abstract:
Már a korai olvasáspedagógiai és olvasáspszichológiai vizsgálatok rámutattak az olvasás terápiás
erejére, mely a koronavírus-világjárványhoz hasonló frusztráló helyzetben fokozottan érvényre
jut. A Covid-19 és post-Covid időszaka nagy lelki megterhelést okoz mindannyiunknak, érzelmi
kimerüléssel, magas stresszel jár. Sokan tapasztalják azt is, hogy a problémamegoldó képességük
csődöt mond. Ebben az időszakban nagyon fontos a mentális egészségünk megőrzése. Több
kutatás számolt be az olvasás újbóli térnyeréséről a pandémia korlátozásokkal teli időszakában
(Stip és mtsai, 2020), és ezt alátámasztva hallgatóink is hasonló fejleményekről számoltak be az
Olvasáspedagógia, -pszichológia, -szociológia kurzusokon. A kényszerhelyzet okozta feszültség feloldásához,
a mentális egészségünk megőrzéséhez járul hozzá az irodalomterápia tudatos alkalmazása
is. Friss vizsgálatok ugyancsak alátámasztják, hogy az irodalomterápia klinikai és oktatási környezetben
is hatásos (Monroy-Fraustro és mtsai, 2021), mert csökkenti a stressztünetek mértékét, és
elősegíti a helyzettel való megküzdést. Az irodalomterápia (biblioterápia) a személyiségfejlődést
támogatja, szövegek élményszintű felhasználásával. Ennek elméleti ismertetése néhány éve szerves
részét képezi az alapképzésben oktatott Olvasáspedagógia, -pszichológia, -szociológia kurzusoknak,
gyakorlati bemutatása pedig a mesterképzés tananyaga. Évről évre egyre több hallgató
kutatja szakdolgozatában ezt a témakört.