A személyes márkaépítés szociológiája és szociálpszichológiája
personal branding
counseling methodology
success blindness
social psychology
professional roles
career paths
cultural context
Szociológia D. I./Interdiszciplináris Társadalomkutatások
személyes márkaépítés
tanácsadás módszertana
sikervakság
szociálpszichológia
szakmai szerepek
karrierutak
kulturális kontextus
Abstract:
A személyes márkaépítés célja, hogy elősegítse a szakmai érvényesüléshez szükséges hálózatokba való bekapcsolódást, illetve támogassa a teljesítmény sikerré váltásához szükséges láthatóság megszerzését. A személyes márkaépítés szorosan a szakmai szerepekhez kötődik, és bár módszertanában multidiszciplináris, az egyén által már birtokolt egyéni képességeken és jellemzőkön alapul, de szakmai szerepein nem nyúlik túl.
Azonban, az egyéni karriercélok megvalósításához szükséges láthatóság megszerzéséhez nem elégséges a személyes jellemzők megismerése, hanem a közönség és a közönség elvárásait formáló kontextus feltérképezése is elengedhetetlen. Az interjúk elemzése során kirajzolódó kép azt is megmutatta, hogy a közönség és a kontextus megismerését tágabban érdemes értelmezni, mint ahogy azt a személyes márkaépítés irodalma javasolja. Mint ahogy a kontextus feltérképezésekor sem elégséges az iparági vagy egy adott szervezet szabályainak, normáinak, szokásainak és kultúrájának megismerése.
Hiszen az adott társadalom-lélektani kontextusból fakadóan sajátos dilemmákkal és nehézségekkel szembesülhet az érvényesülésre és sikerre vágyó egyén. Ilyen jellegzetes sajátosság a magyar társadalmat jellemző negatívizmus, valamint a sikerhez és a versenyhez való negatív viszonyulás. Ennek következtében az egyéni teljesítmények láthatóságát biztosító stratégiák megítélése is meglehetősen ellentmondásos. Ezért megalapozottnak tűnhet az egyén amiatti aggodalma, hogy ezen stratégiák alkalmazása negatív megítélést vonhat maga után. Ez paradox helyzetet teremt, mivel a siker érdekében be kell kapcsolódni a hálózatokba, láthatóvá és érzékelhetővé kell tennünk mások számára a teljesítményünket, miközben épp ez mások rosszallását vonhatja maga után.
Az interjúk elkészítése után a kutatás egy második szakasszal is kiegészült, mely lehetővé tette, hogy rekonstruáljuk, a válaszadók miként látják az ismeretlenségből az ismertségbe vezető folyamatot, mely a verseny tűzében megedződve sikert, elismertséget eredményez. A folyamat vége egy olyan helyzet, melyben az egyén a hitelesség tudata által megerősítve önmagát önazonosnak tarthatja, s ez egy olyan erő, mely megtartja a piacon. Az eredmények azonban nemcsak a folyamat perszonális, egyedi vonásait mutatták meg, hanem ráirányítják a figyelmet a sikert a magyar társadalomban sújtó kulturális kontextusra, mely a sikerre való törekvést ambivalenciákkal telíti.