Lézerszkennerrel felmért közlekedési csomópontok láthatósági vizsgálata referenciasík segítségével
point cloud
sight distance
reference plane
road safety
lézerszkenner
pontfelhő
látótávolság
referencia sík
közlekedésbiztonság
Abstract:
Az úttervezési előírások szerint az elsőbbségadásos csomópontokon meghatározott szabad látómezőknek
kell lenniük, hogy a különböző irányból érkező járművezetők láthassák egymást. Ezekben a látómezőkben azonban
sokszor akadályok vannak, amelyek biztonsági gondokat vetnek fel. Ezen akadályok azonosítása és a szűkséges beavatkozások
tervezése javíthatja a forgalombiztonságot. A cikkben egy láthatósági vizsgálatra alkalmas, lézerszkenneres
felmérésen alapuló elemzési módszert mutatunk be. Áttekintjük az elmúlt években megjelent, a pontfelhő látható és
takart pontjainak szétválogatására kidolgozott módszereket. A bemutatott eredményekre építve kidolgoztunk egy
olyan eljárást, amely összhangban van az úttervezési szakterületen alkalmazott látótávolság fogalmával. A vizsgálat
eredményét egy megfigyelési pontból, a fölérendelt út mentén felvett, a szükséges látótávolságot figyelembe vevő referencia
síkra vetítettük. A vetített eredmények a láthatósági akadályok „árnyékaiként” jelennek meg a referencia sík
felületén. A referencia sík felületén kimutatható láthatósági akadályok segítséget nyújtanak a közlekedési csomópont
biztonságát javító intézkedések meghatározásához.