Author dc.contributor.author | 'Kugler, Nóra' | |
Author dc.contributor.author | 'Tolcsvai, Nagy Gábor' | |
Author dc.contributor.author | 'Imrényi, András' | |
Author dc.contributor.author | 'Kocsis, Ágnes' | |
Author dc.contributor.author | 'Kodácsi, Boglárka' | |
Author dc.contributor.author | 'Palágyi, László' | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2023-02-09T08:28:49Z | |
Availability Date dc.date.available | 2023-02-09T08:28:49Z | |
Release dc.date.issued | 2022 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/85628 | |
Abstract dc.description.abstract | Célunk annak kifejtése, hogy a funkcionális kognitív nyelvészet olyan szemléletmódot és ezzel általános keretet kínál, amelyben újragondolható és -tervezhető a közoktatás nyelv- (tan)koncepciója. Továbbá azt is bemutatjuk, hogy az anyanyelvi ismeretek témakörével és a szövegértés, -alkotás fejlesztésével összefüggő tananyagtartalmak is megújíthatók e keretben annak érdekében, hogy a diákok életérdekű – ideértve a hétköznapi társas interakció szükségletétől a kreativitás művészi szintű kibontakoztatásáig a nyelvalkotás minden gyakorlatát –, tárgytudományos szempontból konzisztens tartalmakkal találkozhassanak és dolgozhassanak, amikor a nyelvi jelenséggel foglalkoznak. Annak bemutatását is célul tűztük ki, hogy javaslatunk – a választott elméletből következően – valóban összhangba tud kerülni a modern pedagógiai célrendszerrel, módszertannal, vagyis a használatalapúság és a tanuló-központúság természetes velejárói a funkcionális kognitív nyelvszemlélet érvényesítésének a nyelvtantanításban, nem puszta szlogenek. A fentiek miatt az alkalmazási kör tág, a javasolt szemléletmód az államhatáron belüli többségi és a határon túli kisebbségi magyar anyanyelv-pedagógiában egyaránt érvényesíthető. Az utóbbi esetben természetesen szükség van a kisebbségi helyzethez való rugalmas hozzáigazításra, ezáltal megvalósítható egy olyan szerves módszertani építkezés, amely felválthatja a központilag előírt tanítási módszertant. | |
Language dc.language | Magyar | |
Title dc.title | A FUNKCIONÁLIS KOGNITÍV NYELVSZEMLÉLET ÉRVÉNYESÍTÉSE (DIGITÁLIS) NYELVTANÓRÁN | |
Type dc.type | könyvfejezet | |
Date Change dc.date.updated | 2023-02-09T08:26:53Z | |
Scope dc.format.page | 35-68 | |
Address Book dc.identifier.booktitle | A digitális oktatás nyelvi dimenziói | |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 33454507 | |
Release Date dc.description.issuedate | 2022 | |
department of Author dc.contributor.institution | Nyelvtudományi Doktori Iskola | |
department of Author dc.contributor.institution | Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet | |
department of Author dc.contributor.institution | Magyar Nyelvészeti Tanszék | |
department of Author dc.contributor.institution | Nyelvtudományi Doktori Iskola | |
department of Author dc.contributor.institution | Irodalomtudományi Doktori Iskola | |
department of Author dc.contributor.institution | Nyelvtudományi Kutatóközpont | |
department of Author dc.contributor.institution | Mai Magyar Nyelvi Tanszék | |
department of Author dc.contributor.institution | Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar | |
department of Author dc.contributor.institution | Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet | |
department of Author dc.contributor.institution | MTA-DE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport | |
Author institution dc.contributor.department | Mai Magyar Nyelvi Tanszék | |
Author institution dc.contributor.department | Mai Magyar Nyelvi Tanszék | |
Author institution dc.contributor.department | Mai Magyar Nyelvi Tanszék | |
Author institution dc.contributor.department | Nyelvtudományi Doktori Iskola | |
Author institution dc.contributor.department | Irodalomtudományi Doktori Iskola | |
Author institution dc.contributor.department | Mai Magyar Nyelvi Tanszék |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Tudományos publikációk (BTK) [5311]