A Kabuki Pose in Sculptures of Auguste Rodin
Hanako
kabuki
Japanese theatre
death scene
Loïe Fuller
Colonial Exhibition
mie
nirami
Auguste Rodin
Hanako
kabuki
japán színház
haláljelenet
Loïe Fuller
gyarmati kiállítás
mie
nirami
Abstract:
Hanako (Ōta Hisa, 1868–1945) egy kis japán színitársulat jelentéktelen színésznője volt egészen addig, amíg az ismert táncos, Loïe Fuller fel nem fedezte. Miután Fuller látta Hanako haláljelenetét, úgy döntött, hogy az impresszáriója lesz. Ezt követően Fuller nemcsak megszervezte Hanako európai turnéját, hanem japán stílusú darabokat is írt a számára, amelyek kivétel nélkül a főhős kegyetlen, de rendkívül realisztikus haláljelenetével végződtek. Hanako a Marseille-i Gyarmati Kiállításon, 1906-ban találkozott Auguste Rodinnel. A szobrászt elbűvölte Hanako előadása, és megpróbálta kifaragni a „halál arcát”, amely a haláljelenetekben látható. Ez a különleges arckifejezés nagy valószínűséggel egy nirami, amely a kabukiszínház mie pózainak egyike. Rodin számos kisplasztikát készített különböző anyagokból, melyekben megkísérelte megörökíteni azt a pillanatot, amelyben Hanako meglátja a halált. Jelen tanulmány Hanako nyugati karrierjének ezt a rövid, de annál érdekesebb időszakát mutatja be, a színésznő Rodinnel való találkozását állítva középpontba. Történetük kiválóan illusztrálja, miként tettek erőfeszítéseket a japánok az 1900-as évek elején arra, hogy művészetüket a nyugati tekintetnek „megfelelővé” alakítsák, és hogy a Nyugat miként kereste ugyanekkor az „idegen” és „egzotikus” Keletről alkotott prekoncepcióinak igazolását.