Author dc.contributor.author | Németh, Krisztina | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2022-10-21T15:14:32Z | |
Availability Date dc.date.available | 2022-10-21T15:14:32Z | |
Release dc.date.issued | 2020 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/82649 | |
Abstract dc.description.abstract | A tanulmány két szociális munkás szakmai életútján keresztül azt vizsgálja, hogy a családon belüli szerepek és sérülések miként hatottak a segítő szakma választására, továbbá hogy a személyes krízishelyzetek miként hozhatók összefüggésbe a személyes fejlődéssel és a szakmai identitás elmélyülésével, s végül, hogy a segítés napi gyakorlatában miként rétegződnek egymásra a szakmai és személyes tapasztalatok, és ezek hogyan alakítanak ki egyéni érzékenységeket és reagálási módokat. A szóban forgó nők ugyanis nem csupán professzionális szociális munkások; bántalmazott gyerekként és nőként sajátos pozíciójú „tapasztalati szakértőknek” avagy „sebzett segítőknek” is tekinthetők (Rácz – Kassai – Pintér 2015, Rácz – Pintér – Kassai 2016, Martin 2011, Eger 2017), akik egyéni módon vonják be a fájdalmas tapasztalataikat a professzionális segítés folyamatába. A párkapcsolatukban szerzett sérüléseik nem csak a szaktudásuk, hanem a gyerekkori családi mintáik fényében is reflektálódtak szakmai életútjukban, bizonyos pontokon tovább mélyítve önismeretüket. A tanulmány fő kérdése, hogy hogyan hatottak a gyerekkori és a párkapcsolati sérülések a két nő szakmai orientációjára és fejlődésére, illetve hogy a professzionalizáció miként függ össze az fejlődés és önfejlesztés, az önismeret folyamatával. Kérdés továbbá, hogy sajátos, összetett pozíciójuk – érintettségük és kívülállásuk, azaz tapasztalati szakértő (sebzett segítő) és professzionális segítő voltuk –, valamint ebből fakadó érzékenységük hogyan alakította a szakmai narratíváikat, egyéni reakcióikat és ezen keresztül és az intézményes környezetet és gyakorlatot abban a többszörösen marginalizált térben, ahol mindketten évek óta egy szociális ellátó komplexum munkatársaként dolgoznak. | hu_HU |
Language dc.language.iso | magyar | hu_HU |
Title dc.title | Sebzettség és segítés két szociális munkás szakmai életútjában | hu_HU |
Type dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Version dc.description.version | megjelent változat | hu_HU |
Language dc.language.rfc3066 | hun | |
Rights dc.rights.holder | Hilscher Rezső Alapítvány | hu_HU |
Abstract in English dc.description.abstracteng | This paper examines the stories of two social workers, focusing on how family roles and emotional wounds affected their motivation and professional interest towards helping professions and also how their personal crises might be related to their personal growth and a developing professional identity; and finally, how professional and personal experiences are layered in their everyday helping practice, and how these layered experiences develop specific individual sensitivities and reactions. The two women, whose stories are analysed, are not only professional social workers, they also suffered from domestic violence in their childhood and personal relationships. Consequently, they can be considered „peer or recovered counsellors” or „wounded helpers” (Rácz – Kassai – Pintér 2015, Rácz – Pintér – Kassai 2016, Martin 2011, Eger 2017), who use their painful experiences in their professional helping practice in a deeply personal way. The abuse they suffered in their personal lives are interpreted not only through the lens of their professional knowledge, but also their family patterns, which are reflected upon through their professional development as well as their growing self-awareness. The main question of this paper is how the woundedness that is originated from these two women’s childhood and later relationships affected their professional identity and development, and how professionalization is related to the processes of (self)-development and burgeoning self-awareness. Another question this paper seeks to examine is how their specific position – their insiderness and outsiderness, in other words, their recovered (wounded) helper and professional helper roles – shaped their professional narratives, individual reactions and to some extent the institutional environment in a multiply marginalised place where they have been working for years. | hu_HU |
Issue Number dc.identifier.issue | 2 | hu_HU |
Journal dc.identifier.jtitle | Esély | hu_HU |
Last Page dc.identifier.lpage | 83 | hu_HU |
First Page dc.identifier.spage | 62 | hu_HU |
Volume Number dc.identifier.volume | 31 | hu_HU |
access dc.rights.access | hozzáférhető | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | helping profession | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | recovered counsellor | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | wounded helper | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | professional identity | hu_HU |
Class dc.type.genre | publikáció/alkotás | hu_HU |
Type dc.type.resrep | tudományos | hu_HU |
Author dc.contributor.inst | ELTE szervezeti egységen kívüli | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | Esély | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | segítő szakma | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | tapasztalati szakértő | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | sebzett segítő | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | szakmai identitás | hu_HU |
Type dc.type.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Release Date dc.description.issuedate | 2020 | hu_HU |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Esély [1461]