A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Mohay, Zsuzsanna
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2014-06-30T12:03:25Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2014-06-30T12:03:25Z
Kiadás
dc.date.issued
2014-06-30
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/8259
Nyelv
dc.language.iso
magyarhu_HU
Cím
dc.title
Régi magyar múlt időkkel kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok és attitűdök középiskolás diákok körébenhu_HU
Változat
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Jogok
dc.rights.holder
© Minden jog fenntartva. ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolahu_HU
E-kiadás
dc.date.epub
2012
Kivonat angolul
dc.description.abstracteng
Knowledge, Experiences and Attitudes Towards Extinct Hungarian Past Tenses Amongst Secondary School Students In my paper, regarding the History of Hungarian, I was researching on what kinds of attitudes secondary school students have regarding dated past tenses. The rich system of past tenses of the Old Hungarian Period has shrunk to the one “-t(t)” suffix in today’s Hungarian. However, when learning about Old Hungarian manuscripts as well as literary texts, students meet these almost extinct perfect, continuous, and narrative tenses which are hardly included in the curriculum. I was trying to understand whether these dated tenses are known, recognized, and understood by the students. I was also interested in their attitudes towards the tenses they have to decipher with the help of their language skills and existing knowledge. This paper shows that there is a great amount of uncertainty as well as inconsistency among students when they have to understand these forms, however, when they are given specific texts, they think about the communicative functions of the given tenses in a very creative way. Secondary school students are likely to give voice to their opinion not only regarding extinct forms but regarding today’s usage of tenses, too. They are trying to give explanation to the possible reasons why this system of past tenses became virtually extinct by today. Also, they are using their own foreign language learning experiences in the process. This questionnaire-research is also trying to find connections to relevant questions regarding teaching the mother tongue and foreign languages.hu_HU
Könyv szerzője/szerkesztője
dc.identifier.bookauthors
Parapatics Andrea ; Csernák-Szuhánszky Debórahu_HU
Könyv címe
dc.identifier.booktitle
Félúton 7hu_HU
Utolsó oldal
dc.identifier.lpage
14hu_HU
Első oldal
dc.identifier.spage
1hu_HU
Kiadás helye
dc.publisher.place
Budapesthu_HU
Hozzáférés
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Tudományterületek
dc.subject.udc
K+F tárgyszavak::2 Humán tudományok::2.4 Nyelvtudományhu_HU
Besorolás
dc.type.genre
nem besorolthu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE BTK PHD/Nyelvtudományi D. I.hu_HU
Kiadó
dc.publisher.name
ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolahu_HU
Típus
dc.type.type
könyvfejezethu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Régi magyar múlt időkkel kapcsolatos ismeretek, tapasztalatok és attitűdök középiskolás diákok körében
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai