Az informatika (programozás) oktatásának módszertani kérdései
módszerek. informatics, computer science, teaching methodology, informatics education, programming, programming education, LAU, Learning Activity Unit, LAU model, computational thinking, digital literacy curriculum, teaching practice, learning methods
Informatika D.I./Informatika szakmódszertan
informatika, oktatásmódszertan, informatikaoktatás, programozás, programozásoktatás, LAU, LAU-modell, informatikai gondolkodás, digitális írástudás, tanterv, tananyag, tanítási gyakorlat, tanulási módszerek
Abstract:
AZ INFORMATIKA (PROGRAMOZÁS) OKTATÁSÁNAK
MÓDSZERTANI KÉRDÉSEI
Összefoglaló
A disszertáció az informatika-, ezen belül a programozástudásnak definíciójára építve határozza meg az informatikaoktatás célját, a célhoz illeszkedő oktatási és tanulási módszereket, a képesség- és készségfejlesztési módokat és az informatikai tudás minősítésének szempontjait. A tézisek e rendszer alapjairól és kapcsolatukról szólnak:
I. Az informatikatudomány gondolkodási módszereiben és eszközeiben egységes rendszert alkot, amelynek sikeres oktatásához tudományspecifikus oktatás-módszertan szükséges.
II. Minden, informatikatantervben előírt témát informatikatudományi megközelítéssel oktatva együtt fejleszthető az informatikai gondolkodás, az alkalmazói készségek és a programozási készségek.
III. A LAU alapú leírás, valamint ezek kombinációjaként a LAU-modell egy eszköz a tudás-, a készség- és a képességelemek, illetve a tanulási és tanítási folyamat leírására, jellemzésére.
IV. Az informatikai gondolkodás – ezzel együtt a programozás – képességének a fejlesztését és gyakorlását a motiváció, az érzelmek, a mentális állapot katalizátorként segíti vagy blokkolja.
A pedagógiai gyakorlatban – a tézisekből következően – az informatika és programozás oktatásának módszere nagymértékben egyénre, tanulóra szabott kell legyen.