„Bizonytalanok” és „próbálkozók”
szociális képzés
pedagógusképzés
pályaorientáció
szakmakép
Absztrakt:
A tanulmány alapja egy empirikus vizsgálat, amelyben szociális (szociális munkás, szociálpedagógus) és pedagógus (óvodapedagógus, tanító) képzésekben részt vevő hallgatók megkérdezésére került sor. A kutatási eredmények feldolgozásakor, a vizsgálatban részt vevők pályaorientációs magatartása alapján, kísérletet tettem egy tipológia kidolgozására, és összehasonlítottam a szociális és pedagógus szakokat jellemző karaktertípusokat. A hallgatók konstruktumaira alapozva megpróbáltam megrajzolni egy modellt is, amely a szociális és pedagógus képzésekben résztvevők pályaorientációjának építkezését szemlélteti. A tipológia és a modell is jól mutatja a választott szakirány szerinti különbségeket. A szociális szakos hallgatókban sok a bizonytalanság, nem alakul ki bennük világos szakmakép, és a képzés semmilyen szelekciós folyamatot nem generál. A vizsgált pedagógus szakokon egyértelműbbek az elvárások, a határok, a kompetenciák, a tennivalók, így ezek a képzések erősebb pályaszocializációs hatást gyakoroltak a hallgatókra.