Egész napos iskola – tapasztalatok és lehetőségek
egész napos iskola
esélyegyenlőség
Abstract:
A jó minőségű egész napos iskola fontos intézmény lehet a hátrányok leküzdésében és az esélyegyenlőség növelésében, s egyben kifejezi az iskola szocializációs és civilizációs feladatainak fontosságát. A hazai oktatási rendszerben az egész napos oktatás létező formáiról és e szolgáltatások tartalmáról, minőségéről szinte semmilyen adat, elemzés nem található és a közoktatás fejlesztési elképzeléseiben, és a jelenleg is folyó programokban csak elvétve és főként nem átgondolt stratégia részeként jelennek meg az iskolák ilyen jellegű tevékenységei. A tanulmány az egész napos iskolára irányuló külföldi kísérletek, reformok eddigi tapasztalatainak elemzésével azt vizsgálja, hogy az egész napos iskola mennyiben értelmezhető az esélyegyenlőtlenségek csökkentésének és az iskolai pályafutás sikerességének céljához kapcsolódó hatékony megoldásként. A hazai helyzet rövid áttekintésén túl, javaslatokat fogalmaz meg az ilyen irányú hazai fejlesztések és reformok lehetőségeiről.