„…több odafigyelés kellett volna”
romák társadalmi helyzete
továbbtanulás
roma gyerekek
iskola teljesítmény
Abstract:
Az alábbi cikk megírásához az a felismerés vezetett, hogy több, egymással párhuzamosan, különböző célból készített kutatásunkból is ugyanaz a nagyon erős összefüggés bontakozott ki a cigány gyerekek tanulmányi ambícióit meghatározó tényezőkről. Bár a kutatások nem reprezentatívak a magyarországi iskolásokra vonatkozóan, mégis olyan erősen és egybehangzóan mutatják azt, hogy az osztály etnikai összetétele determinálja a gyerekek iskolai és továbbtanulási ambícióit (a gyerekek saját etnikai hovatartozásától függetlenül), hogy úgy véltük, érdemes megismertetni a szélesebb szakmai közösséget e kutatások eredményeivel. Az alábbi tanulmány műfajilag némileg öszvér: két külön kutatás kvalitatív és kvantitatív eredményeit és az azokból levont következtetéseket tartalmazza. Következtetéseink egy részét statisztikailag igazoljuk, más részét csak a terepmunkák során szerzett tapasztalatokra építve fogalmazzuk meg.