Oktatási egyenlőtlenségek Magyarországon
közoktatás
oktatáspolitika
oktatási egyenlőtlenségek
hátrányos helyzetű tanulók
Abstract:
Az írás vázlatos áttekintésére vállalkozik az oktatási egyenlőtlenségek keletkezéséről, azok dinamikájáról, az eddigi oktatáspolitikai erőfeszítések elemzéséből leszűrhető legfontosabb tapasztalatokról, és megkísérli azonosítani a sikerrel kecsegtető beavatkozási pontokat. A közoktatásban megfigyelhető egyenlőtlenségek egy bonyolult, pedagógiai, oktatásszervezési és rendszerszintű problémák együtthatása révén keletkező mechanizmus eredményei, melyek összegződő hatása egy nemzetközi összehasonlításban hatalmas szelekciós nyomás. A magyar oktatásirányítás nem működteti azokat az eszközöket, melyek csökkenthetnék ezt a hatást, az oktatáspolitikai erőfeszítések lényegében a szelekciós nyomás hatásainak enyhítésére korlátozódnak. Ennek következtében a szociális hátrányok és az etnikai háttér hatása a tanulási eredményekre nagyon nagy, míg a lakóhely, a korlátozott személyes képességek és a nem hatása csekélyebb. Az írás amellett érvel, hogy a hagyományos, az egyes tanulói csoportokra fókuszáló oktatáspolitikai gyakorlat helyett – azt kiegészítve – az alulteljesítő iskolák azonosítására és azok fejlesztésére, az elszámoltathatóság érvényesítésére kellene súlyt helyezni.