El desarrollo de la producción oral de estudiantes del español a través de practicar rasgos suprasegmentales en el instituto
producción oral
pronunciación
rasgos suprasegmentales
spanyol nyelvoktatás
beszédprodukció
kiejtés
szupraszegmentális jellemzők
Abstract:
Ebben a dolgozatban két szupraszegmentális jellemzőt, a szótagösszevonást és az átszótagolást vizsgálom a spanyol nyelvoktatás tükrében. A szupraszegmentális elemek fontosságára fókuszáló általános, rövid bevezető után a két említett jelenség, a szótagösszevonás és az átszótagolás jellemzőit és feltételeit részletezem a magyar és a spanyol nyelvre vonatkozóan. Ezt követően kerül bemutatásra a kutatásom, melynek célja annak vizsgálata volt, hogy a szótagösszevonás és az átszótagolás explicit tanítása hozzájárul-e ezek alkalmazásához, vagyis, hogy gyorsul-e a két szupraszegmentális jellemzőt tartalmazó kontextusok kiejtése magyar egyetemi hallgatók beszédprodukciójában. Az adatközlők beszédét az explicit tanítás előtt és után elemezve azt találtam, hogy a szótagösszevonást tartalmazó kontextusok 63,13%-ában, az átszótagolást tartalmazóknak pedig az 56,36%-ában valósult meg gyorsulás a jelenségek megismerése és gyakorlása után. Ez okból kifolyólag a kutatásomat egy tizenkét feladatból álló feladatsor egészíti ki, mely a szótagösszevonás és az átszótagolás gyakorlását teszi lehetővé, elsősorban a középiskolai spanyol nyelvórákon.