A szociális szakemberek digitális technológia és közösségi média használata
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
digital literacy
digital inequality
social media use
technology use
social work
social professionals
Szociológia D. I./Szociálpolitika és Szociális Munka
digitális műveltség
digitális egyenlőtlenség
közösségi média használat
technológia használat
szociális munka
szociális szakemberek
Abstract:
A szociális munka gyakorlata megváltozott az új technológiák kínálta lehetőségeknek köszönhetően, melyek segítségével hatékonyabb, a kliensek igényeihez jobban igazodó, rugalmasabb, könnyen igénybe vehető ellátásokat biztosíthatunk. A közösségi média használatával hatékonyabb lehet a közösségi munka, az érdekképviselet, a civil szervezetek és mozgalmak nagy társadalmi hatást érhetnek el. Az idősgondozásban technológiai megoldásokkal a gondozók jelentősen tehermentesíthetőek, az idősek biztonsága és autonómiája nőhet, a kórházban töltött napok száma csökkenthető. A közösségi média használata javíthatja a kommunikációt, segítheti a szakmai kapcsolatok fejlesztését, a tudásmegosztást és, hogy a szociális munka ismert és elismert hivatássá váljon. Azonban az infokommunikációs technológia használatával jogi és etikai dilemmák merülhetnek fel és a társadalmi egyenlőtlenségekre gyakorolt hatása sem egyértelmű, ezek tisztázására további kutatásokra lenne szükség. Disszertációmban a szakirodalom és a különféle szakmai szervezetek sztenderdjei, útmutatói, irányelvei alapján bemutattam, hogy a szociális szakemberek jelenleg milyen területeken használják a technológiát, illetve hogy milyen előfeltételei vannak ebben az új közegben a professzionális és etikus munkának. Különös figyelmet fordítottam a telementálhigiénére, ami a telemedicina egyik dinamikusan fejlődő területe, mely a lelki egészség védelmét szolgálja és olyan mentálhigiénés ellátásokat, szolgáltatásokat tartalmaz, melyeket technológiák használatával, távolról biztosítanak. Bemutattam jó gyakorlatokat és a hazai online konzultánsok körében készített interjúk és a szakirodalom alapján ismertettem az az online segítő beszélgetés jellegzetességeit. Megvizsgáltam a szociális ágazatban dolgozók digitális technológia és közösségi média használati szokásait (attitűdök, igények, informatikai jártasság, digitális műveltség, a közösségi média használat jellemzői, tudatosság) is kvantitatív módszerrel. Az adatfelvétel 2020. év elején, online önkitöltős kérdőívvel történt, 337 válaszadó volt. Kutatási eredményeim szerint a szociális szakemberek attitűdjei pozitívak a technológia használattal kapcsolatban, érdeklődnek a technológiai újítások iránt, szívesen próbálják ki azokat. Kiváló eszköznek tartják és használják is a közösségi médiát a gyors tudásmegosztásra, tanulásra, önfejlesztésre, szakmai tevékenységek végzésére. Minden tizedik szakember online konzultációt biztosít, vagy online csoportot működtet és minden negyedik segítő használja a digitális technológiát érdekképviseletre, közösségfejlesztésre. A kliensekkel való online kapcsolattartás gyakori, probléma, hogy hazánkban a szakmai szervezetek ezzel kapcsolatosan még nem dolgoztak ki ajánlásokat, módszertani útmutatókat. A közösségi média használata során felmerülő szakmai és etikai kérdéseket meg kellene vizsgálni, támogatni kellene a szakemberek tudatos médiahasználatát, ezt igénylik is a szakemberek. Számos innovációra vonatkozó igényt fogalmaztak meg a válaszadók, úgy látják, hogy ezek a fejlesztések nagymértékben növelhetnék munkájuk hatékonyságát. Megfelelő eszközökre és szoftverekre, infrastruktúrára, informatikai képzésekre lenne szükségük. Szívesen látnának olyan megoldásokat, melyek egyszerűsítik az adminisztrációt.
A digitális technológia használati készségeiket összességében jónak ítélik meg, azonban a válaszokból az is kitűnik, hogy vannak hiányosságok, például a munkahelyi eszközöket a legtöbben nem védik megfelelően és gyakran keveredik a magánjellegű és szakmai kommunikációjuk, a közösségi média használatuk során is. Informatikai, digitális kompetencia fejlesztő képzésen a válaszadók 71,5%-a soha nem vett részt. A felsőfokú végzettségű válaszadók több, mint 70%-a úgy ítéli meg, hogy tanulmányai során nem kapott megfelelő felkészítést az infokommunikációs technológiák használatára vonatkozóan. Ez fontos visszajelzés a felsőoktatásban dolgozók és a továbbképzések szervezői számára, nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a digitális műveltség fejlesztésére.