Valós-idejű oktatási alkalmazások okoseszközök használatával
ASP.net
Bidirectional communication
BYOD
Classroom Response System
CRS
Digital classroom
Digital natives
Education
E-Lection
Higher education
Interaction
Motivation
Methodology
Smart device
Smart phone
Streaming
Real-Time
Veyon
Web-application
Informatika D.I./Informatika szakmódszertan
ASP.net
BYOD
CRS
Digitális bennszülöttek
Digitális tanterem
E-Lection
Felsőoktatás
Interakció
Kétirányú kommunikáció
Motiváció
Módszertan
Okoseszköz
Okostelefon
Oktatás
Streamelés
Szavazórendszer
Valósidejűség
Veyon
Webes alkalmazás
Abstract:
Több évtizedes tanári tapasztalatom is megerősített abban, hogy a hallgatók aktivizálása, a megfelelő interakció létrehozása az oktató és a hallgatók között komolyan befolyásolja az oktatás hatékonyságát. A digitális bennszülött hallgatóság és a többségében digitális bevándorló oktatók ismeretszerzéshez való hozzáállása, szemléletmódja is különbözik – aligha tehetünk mást, mint hallgatunk az idők szavára. Ezt a kettős célt modern IT eszközök használatával lehet elérni, hiszen igen elterjedtek ma már az okos telefonok, laptopok. Elsőként azt mértem fel, hogy hallgatóink rendelkeznek-e megfelelő eszközökkel egy BYOD rendszer felépítéséhez. A következő lépésben azt igazoltam, hogy ezeket felhasználják tanulási célokra is és igénylik is a tanórákba való beillesztésüket. Az aktivizáláshoz, a hallgatói interakció növeléséhez szavazórendszer (CRS) használatát képzeltem el. Az adatgyűjtés eredményeként beigazolódott, hogy a diákjaink többsége hasznosnak tartja, ha a felmerülő kérdéseket megkapja elektronikusan a saját eszközére és rendelkezésre áll a kétirányú kommunikáció lehetősége is. A piacon elérhető szavazórendszerek egyike sem volt teljesen megfelelő, így készítettünk egy saját alkalmazást, az E-Lection-t. Bizonyítottam, hogy a hallgatói fogadtatása jó, a tanulmányi eredményeket pozitívan befolyásolja, és egyúttal segíti az előadót a tananyag tervezésében. Végezetül a távolléti oktatás ráirányította a figyelmet arra, hogy a személytelenebb virtuális tanítás során még fontosabb az interakció lehetősége. Javaslom az E-Lection stream funkcióval bővített változatának használatát, amely három lényeges kritériumot is teljesít: a jelenléti listák létrehozását, a kétirányú kommunikáció lehetőségét és az előadások streamelését, így hatékonyabbá és egyúttal egyszerűbbé is tenné az egyetemi polgárok életét.