Pedagógusok integrációs attitűdjének vizsgálata integrációt megvalósító Montessori intézményekben (óvodai és általános iskolai színtéren)
pedagógusok -- attitűd -- integráció
Montessori-pedagógia -- óvodáskor
Montessori pedagógia -- általános iskola
Absztrakt:
A gyógypedagógia egyik legfontosabb feladata a sajátos nevelési igényű személyek
fejlesztésének minél teljesebb megvalósítása - ennek érdekében pedig a megfelelő
környezet, módszerek, eszközök megtalálása, biztosítása.
Mindehhez elengedhetetlen a lehetőségek felfedezése, számbavétele.
A Montessori-módszerrel való ismerkedésem során én is egy ilyen lehetőséget vettem
számba, ismerkedtem Montessori által megalkotott környezettel, eszközökkel,
alapelvekkel.
Az integráció szintén egy olyan lehetőség, melynek feltételeit, sajátosságait
megvalósításának gyakorlatát fontos ismerni, hiszen egyre nagyobb teret hódít
Magyarországon és külföldön egyaránt. Az integráció - mint lehetőség - megismerésének
fontosságát csak fokozza, hogy kevés olyan kérdés van, amiben a (gyógy)pedagógusok
véleménye annyira megoszlik, mint a szegregáció kontra integráció kérdése (Kókayné,
2007). E két lehetőség összekapcsolása adja dolgozatom témáját: szeretném megismerni a hazai
Montessori intézményekben folyó integrációs gyakorlatokat.