Tudásbázisok szerepe az egyházi hivatásúak élethosszig tartó tanulásának támogatásában
élethosszig tartó tanulás
Absztrakt:
Az egyház feladatából adódóan a gyülekezeti-, oktató-nevelő, valamint a diakóniai területen
végez kiemelt munkát. Az elmúlt években zajló oktató-nevelő- és szociális intézmény-átvételek
talán még fontosabbá tették az egyházi intézményekben dolgozó szakemberek szakmai
felkészültségének támogatását, a megfelelő képzések, továbbképzések és az önképzés lehetőségének
biztosítását. A tanulmány az egyházhoz kapcsolódó hivatásban állók továbbképzési,
önképzési és szakmai fejlődési lehetőségeit kutatja, és vizsgálja az egyházi felsőoktatási intézmények
és könyvtáraik e körben végzett tudás- és tanulástámogató szerepét.
Miért jó a könyvtár? Miért fontos az egyházi/teológiai szakkönyvtár? Milyen kapcsolatban
áll egyetem és könyvtár? Hogyan tudja segíteni, útba igazítani egyik „útkereső” a másikat?
Milyen információkeresési attitűdök jellemzik az egyház munkatársait? Releváns támasz
tud-e lenni a könyvtár az egyházi szolgálatban állók számára? Az információs technológia és
a tudományos kommunikáció világában történt változások számos szakma elé helyeztek kihívásokat,
így került kérdőjel a könyvtárak jövője és a könyvtáros szakemberek szerepe mellé is,
de hasonló helyzetben vannak a pedagógus, valamint a lelkész hivatást választók is. Ha az egyház
a mai posztmodern világban is hirdetni akarja az evangéliumot, szolgálni az elesetteket,
oktatni és nevelni, akkor feladata, hogy az általa fenntartott intézményekben dolgozó szakemberek
számára biztosítsa a szellemi és lelki feltöltődést, a képzés, az önképzés és továbbképzés
lehetőségét, és megkeresse ezen feltöltődési- és képzési formák módjait; praktikusan saját
felsőoktatási intézményét és saját gyűjteményeit (legfőképpen tudományos szakkönyvtárait).