A hagyományos és elektronikus tanulási környezet kombinált alkalmazásainak vizsgálata – Oktatói portálok
educational portal
instructor’s portal
webdesign
webergonomy
eye-tracker
usability
usability test
accessibility
action research
design based research
user centered design
hci
human-computer interaction
pedagogy
didactics
informatics
education
responsive
user interface
Informatika D. I./Az informatika alapjai és módszerei.
oktatói portál
webdesign
webergonómia
szemmozgáskövető
használhatóság
használhatósági tesztelés
akadálymentes
akciókutatás
terv alapú kutatás
felhasználóközpontú tervezés
hci
humán-számítógép interakció
pedagógia
didaktika
informatika
oktatás
reszponzív
felhasználói felület
Abstract:
Témám az oktatáselmélet (didaktika) és -technológia, az alkalmazott informatika és az ember-számítógép interakció (Human-Computer Interaction, HCI) területek metszetében helyezhető el. Dolgozatomban az elméleti és empirikus kutatásokon túl, akciókutatás és tervalapú kutatás keretében olyan digitális, online felület koncepcióját kívántam megtervezni és megvalósítani, amely illeszkedik korunk modern tanulási elveihez és elképzeléseihez, eszköztárához, trendjeihez és egy újfajta támogatásként kiegészíti a létező webes rendszerek és alkalmazások választékát.
Az általam tervezett és létrehozott Tanítlap névre hallgató webfelület egy oktatói portál-keretrendszer, amellyel elsősorban az informatika területén kívül eső, felsőoktatásban dolgozó oktatók mindennapi adminisztratív és oktatási feladatainak elvégzéséhez kívánok támogatást nyújtani. Másfelől a tanulók számára lehetőséget szeretnék biztosítani, hogy tananyagsegédletekhez és tanulásukat segítő információkhoz tér és időfüggetlenül hozzáférhessenek egy rugalmas, jól használható felületen.
Három cél vezérelt: (1.) feltérképezni a legújabb tanítási-tanulási elveket és irányokat, valamint a legmodernebb webes technológiák és tanulást segítő elektronikus környezetek jellemzőit; (2.) a tanulási trendeknek, rendszertervezői elveknek és technológiáknak megfelelően kidolgozni egy oktatói portál megvalósításához szükséges koncepciót; (3.) létrehozni egy didaktikailag átgondolt, ergonómiailag helyes, jól használható, rugalmas webfelületet. A célok megvalósítása érdekében az alábbi kutatási fázisokon haladtam végig, amelyek egyben disszertációm tartalmi ívét is meghatározták: 0. Irodalomkutatás, 1. Előzetes igények felmérése, 2. Rendszertervezés, 3. Rendszerfejlesztés, 4. Rendszerellenőrzés, 5. Webergonómiai vizsgálat, 6. Beválásvizsgálat. Irodalomkutatást három területen végeztem, a neveléstudomány, a humán-számítógép interakció, és a portálok témájában. Dolgozatomban három tézist fogalmaztam meg, egyet-egyet a rendszertervezés, a rendszerfejlesztés és a rendszerellenőrzés terén. Hipotéziseim az Előzetes igények felmérése, a Webergonómiai vizsgálat és a Beválásviszgálat kutatási fázisokhoz kapcsolódnak. Az irodalomkutatás során kvalitatív módszert alkalmaztam, az Előzetes igények felmérése és a Beválásvizsgálat esetében kvantitatív statisztikai elemzéseket végeztem SPSS 17 szoftver támogatásával. Az utóbb említett két kutatási fázishoz két-két kérdőívet használtam egyet a hallgatók, egyet az oktatók véleményének felmérésére, így kutatói tevékenységemhez összesen négy kérdőív tartozott. A Rendszertervezés, Rendszerfejlesztés és Rendszerellenőrzés fázisokat tervalapú kutatás (Design-Based Research) keretében valósítottam meg, míg a teljes kutatómunkám akciókutatásba (Action Research) ágyazottan valósult meg. Az említett módszerek mellett szemmozgáskövető eszközzel támogatott felhasználói tesztelést (Usability Test) és logfile-elemzést is végeztem. A rendszer fejlesztése három célt szolgált. Elsősorban az általam felépített oktatói portálkoncepció jóságát kívántam vele ellenőrizni a gyakorlatban. Másrészt a fejlesztett portálnak köszönhetően tudtam az akciókutatást megvalósítani. Harmadrészt pedig egy valósan használható eszközt kívántam a tanárok és tanulók kezébe adni, hogy munkámmal ne csak elméleti síkon érjek el eredményeket, hanem gyakorlati haszna is tapasztalható legyen. Célom az volt, hogy a tanárok és tanulók a tanítás-tanulás mindennapi gyakorlatában használni tudják a portált, ami hátteret és támogatást nyújt a modern tanulási módszerek és elvek megvalósításához.
Kutatásaim eredményeként összeállítottam a neveléstudomány és HCI területen általam legfontosabbnak ítélt azon irányelveket és módszereket, amelyeket az elektronikus tanulási környezetek tervezése és létrehozása során meghatározónak gondolok. Megalkottam egy oktatói portál-keretrendszer koncepciótervet, amely jó alapot nyújthat pedagógusoknak, informatikusoknak és oktatással foglalkozó szakembereknek. Létrehoztam egy ellenőrzött, tesztelt, akadálymentes és rugalmas oktatói portál-keretrendszert, amely a felsőoktatásban ingyenesen felhasználható. Bízom abban, hogy dolgozatommal és elhivatottságommal hozzájárulok a felhasználói tesztelések és a webes akadálymentesítés fontosságának hangsúlyozásához a tanítást-tanulást támogató webes felületek kapcsán.