"Alapvetően nem változott semmi" : Egész napos iskola vagy egész nap az iskolában?
Date: 2018
Subject: Bölcsészettudományok/Neveléstudományok
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
education
education policy
all day school
elementary school
school case study
Szociológia D. I./Szociálpolitika és Szociális Munka
oktatás
oktatáspolitika
egész napos iskola
általános iskola
iskolai esettanulmány
Társadalomtudományok/Szociológiai tudományok
education
education policy
all day school
elementary school
school case study
Szociológia D. I./Szociálpolitika és Szociális Munka
oktatás
oktatáspolitika
egész napos iskola
általános iskola
iskolai esettanulmány
Link to Library Catalogue: http://opac.elte.hu/F?func=direct&doc_number=984679
MTMT: 30954127
Abstract:
Az iskola szerepe az elmúlt évszázadokban kiszélesedett, egyre többen és egyre hosszabb ideig vesznek részt szervezett iskolai képzésben. A délelőtti tanítási időn túli iskolai foglalkozások, az iskolai étkeztetés az iskolákban hosszú múltra tekint vissza Magyarországon. Az utóbbi évtized oktatáspolitikájának jellemző vonulata az egész napos iskola koncepciójának megjelenése hazánkban is. Több európai országban már évtizedek óta egész napos oktatásban vesznek részt a gyerekek. Egyes országokban a közelmúltban bekövetkezett „PISA-sokk” hatására döntöttek úgy, hogy komplex ellátást nyújtó intézményeket hoznak létre. Az egész napos iskola nem a félnapos iskola meghosszabbítása. A szakirodalomban az egész napos iskolára a hátrányok leküzdésének, az esélyegyenlőség növelésének egyik eszközeként tekintenek. A kutatók kiemelik az egész napos iskola eszköz jellegét, amelynek hatékonysága a belső tartalmától, a minőségétől függ. Még nincs egyértelmű válasz, hogy a minőségi tanórai és szabadidős foglalkozásokkal működő egész napos iskola alkalmas-e a nevelés és az oktatás hatékonyabbá tételére.
Magyarországon a 2013/2014. tanévtől az általános iskolai időkeret kibővült, új fogalomként jelent meg az egész napos iskola, mint választható oktatásszervezési forma, amelyben a délelőtti és délutáni időszakra egyenletesen szétosztva kell megszervezni a tanórákat és az egyéb foglalkozásokat. A dolgozatban egész nap nyitva tartó iskolának neveztem azt a további új intézkedést, melyben a törvény a köznevelési intézmények számára kötelező nyitva tartást ír elő délután tizenhat vagy tizenhét óráig. Kutatásom annak a vizsgálatára irányul, hogy mi jellemzi az egész napos iskola hazai megjelenésének és törvényi szabályozásának folyamatát, az erre irányuló törvényi kereteket és azok megvalósulását, mennyiben jelenik meg ebben a folyamatban az iskolai pályafutás esélyeinek, azok kiegyenlítésének szempontja, a kedvezőtlen helyzetű gyerekcsoportok célzott támogatása. További kérdésem az, hogy az egész nap nyitva tartó iskolák hogyan alkalmazkodtak az új időkeret adta kötelezettségekhez.
A kutatás módszertani eszközei vegyesek, kvalitatív és kvantitatív módszereket egyaránt használok. A vizsgálati szintekhez igazodva választottam meg a kutatás módszereit. A makroszintű vizsgálatot az országban működő egész napos iskolákat felölelő statisztikai másodelemzés és egy kérdőíves kutatás jelenti. Az egész napos illetve az egész nap nyitva tartó iskolák helyi szintű működését öt helyszínen, öt esettanulmány keretében vizsgálom. Továbbá egy németországi egész napos iskola működésébe is bepillantást nyújtok. A témát aktuálissá teszi az, hogy a köznevelési törvény a délutáni benntartózkodásból fokozatos átmenetet teremtve kívánja elterjeszteni az egész napos iskolát.
Abstract:
The role of the school has widened over the past centuries, and more and more people have been participating in organised school education. Extracurricular activities after the lessons and school meals at primary schools have a long history in Hungary. The main characteristic feature of the education policy of the last decade is the emergence of the all-day school concept in Hungary as well. In many European countries, children have been involved in all-day education for decades. In some countries, the recent "PISA shock" has led to the creation of institutions providing complex care facilities. The all-day school is not a prolongation of a half-day school. In the literature, all-day schools are regarded as a means of combating disadvantages and increasing equal opportunities. Researchers highlight the nature of all-day schooling as a means, the effectiveness of which depends on its internal content and quality. There is still no clear answer to whether all-day schools with quality tuition and leisure activities are capable of making education and training more effective. In Hungary, school-time has been extended since the academic year of 2013/2014. The issue of all-day school has emerged as a new concept and as an optional form of organising work at school, in which the classes and other activities should be organized evenly throughout the morning and afternoon. In the thesis, I call an institution a “school open all through the day”, on which the law imposes designated extended opening hours until 16.00 or 17.00. My research focuses on what characterises the process of the emergence and legal regulation of all-day schools, the legal frameworks and their implementation, and how the chances of school career, the criteria for equalising students, and the support for the disadvantaged groups of children appear in this process. My further question is how schools open all day have adapted to the responsibilities given by the new time frame. The methodological tools of the research I use are mixed, qualitative and quantitative methods as well. I have chosen the methods according to the levels of testing. The macro level study is represented by a statistical secondary analysis covering all-day schools in the country, and a questionnaire survey. I examine the local-level operation of all-day schools and “schools open all through the day” based on five case studies in five places. In addition, I offer a glimpse into the operation of a German all-day school. The new concept has become topical since the Act on Public Education aims to change the system of students staying at school in the afternoon until 16.00 or 17.00 to a system of the all-day school through a gradual transition.