Az autonómia kormányzása : A rendszerváltás utáni időszak három közoktatáspolitikájának diszkurzív elemzése
education policy
public education
Hungary
sociology
political transformation
competency test
PISA survey
Szociológia D. I./Szociálpolitika és Szociális Munka
oktatáspolitika
közoktatás
Magyarország
szociológia
rendszerváltás
Comenius program
kompetenciamérés
PISA felmérés
Abstract:
Disszertációmban közpolitikák szociológiai elemzésének segítségével a rendszerváltást követő
időszak magyar oktatáspolitikai diskurzusának változásait igyekszem bemutatni. Három olyan
közpolitikai területet elemzek – a szabad iskolaválasztást, a Comenius minőségbiztosítási
programot és az Országos Kompetenciamérést –, amelyek jelentősek mind a magyar közoktatás
változásainak megértését, mind szakpolitika és politika viszonyát, mind pedig a klasszikus
oktatásszociológia alap-problémáit tekintve. A disszertáció fő célja, hogy a fenti közpolitikák
létrejöttének és működésének elemzése révén rávilágítson a közpolitika-alkotás gyakorlati
mechanizmusaira és társadalmi jelentőségére.
A dolgozat elején felvázolom azokat a főbb kérdéseket és hipotéziseket, amelyek eldöntésére a
disszertációban vállalkozni kívánok. Ezt követően azt az elméleti keretet mutatom be,
amelynek segítségével a közpolitikák diszkurzív elemzésére teszek kísérletet a disszertációban.
Rávilágítok, hogy miféle szemléletbeli elmozdulások érhetők tetten a szociológiai indíttatású
közpolitika-elemzésben a klasszikus közpolitikai elemzés műfajához képest.
Az elméleti keretek bemutatása után egy-egy részben foglalkozom a vizsgált közpolitikákkal.
Ezt követően a Konklúzióban, miután a közpolitikákat néhány alap-dimenzió mentén
összefoglalóan összehasonlítom, kisérletet teszek a disszertáció alapkérdéseinek
megválaszolására. A disszertáció főszövegét követő Függelékben találhatók az idézett
kutatások forrásai, és a disszertációban elemzett adatok felvételének legfontosabb paraméterei
is. Reményeim szerint a disszertációban sikeresen bemutatom a közpolitika szociológiájának
eszköztárát, amely a hagyományos közpolitikai elemzésnél lényegesen alaposabban képes
láttatni a közpolitikák formálódását, a körülöttük zajló viták tétjeit s viszonyukat az uralkodó
diskurzushoz. Amellett érvelek, hogy a diszkurzív elemzés képes a közpolitikák társadalmi
jelentésére és funkcióira rávilágítani. Hangsúlyozom a vizsgált közpolitikák látens funkcióinak
szerepét, s mindezekkel összefüggésben rámutatok a magyar közoktatáspolitika útfüggőségére,
s politika és közpolitika viszonyának összetettségére is.