Nagyothalló tanulók nem verbális gondolkodásának vizsgálata a társuló neurogén tanulási zavar / diszfázia függvényében
fogyatékosságügy -- gyógypedagógia
diszfázia -- hallássérültek
gyógypedagógiai pszichológia -- vizsgálat
tanulási zavar -- hallássérültek
Abstract:
A társuló tanulási zavart mutató gyermekek számarányának növekedése jelentősen növeli és árnyalja a velük dolgozó gyógypedagógusok mindennapi munkáját. Ezek a gyermekek ugyanis speciális, egyénre szabott oktatást nevelést igényelnek, melynek megvalósításához elengedhetetlen a sérült gyermekek kognitív rendszerének, pszichomotoros képesség- és készségprofiljának minél alaposabb ismerete. Ebben vannak segítségünkre a különböző gyógypedagógiai pszichológiai vizsgálatok.
Dolgozatomban arra törekszem, hogy hozzájáruljak munkájukhoz egy, a diszfáziát mutató tanulók nem verbális gondolkodását elemző vizsgálattal, s ennek révén az egyéni vagy kiscsoportos anyanyelvi fejlesztésben jól használható tényszerű jellegzetességekre mutassak rá. Ezzel a szándékkal választottam a korábbi pszichológiai kutatások repertoárjából és aktualizáltam a jelen viszonyokra azt a meghatározó jellegű, igen széles körben végzett, felmérést, ami 1980-ban Dr. Csányi Yvonne vezetésével történt.