A Logo-tól az Informatikai Olimpiáig Informatikai Tehetséggondozás a Középiskolában
talent management
computational thinking
talent system
teaching programming
algorithmic thinking
informatics methodology
didactics of informatics
Informatika D. I./Információs rendszerek
tehetséggondozás
számítógépes gondolkodás
tehetséggondozó rendszer
programozástanítás
algoritmikus gondolkodás
informatikametodika
informatikadidaktika
Abstract:
A Batthyány Lajos Gimnáziumban megvalósított tehetséggondozó rendszeremet tudományos alapokon, az akciókutatás és esettanulmányok módszerével fejlesztettem.
I. Számítógépes gondolkodás alapokon való oktatás eredményesebbé teszi a közép- és az emelt szintű érettségire való felkészülést. Az informatikával és programozással való foglalkozás megalapozása a számítógépes gondolkodás elsajátításán keresztül vezet.
A középszinten tizedikben – a tanórai munka eredményeképpen – előrehozott vizsgát tett diákjaim eredményei magasabbak, mint az országos és az iskolai átlag. A középszintű vizsga után egyre növekvő számú diáksereg kezd neki a programozás tanulásának. Az ő emelt szintű érettségi eredményeik is szignifikánsan magasabbak, mint az országos átlag.
II. A felső tagozatos korosztályban az algoritmikus gondolkodás alapjainak elsajátítása történhet a LOGO-n keresztül órán és szakkörön is. A mindenkinek szóló programozási ismeretek tanulásához és a tehetséggondozás alapozásához is eredményesen használható a LOGO programozási nyelv. A LOGO tanításában a jól megválasztott felépítés a tehetségeseknek sikeres versenyzést eredményez, ami motivációt jelent a programozás további tanulásához.
A LOGO tanórai és szakköri használata motiváló. A LOGO versenyzők sikeresebben teszik le az előrehozott emelt szintű érettségi vizsgát és vesznek részt a további programozási versenyeken.
III. A tehetséges gyerekek programozás tanításában sikeres elsajátítást tesz lehetővé, ha a témák ciklikusan, újra és újra, egyre bonyolultabb elméleti ismeretekkel és feladatokkal kerülnek elő, jól felépített rendszerben. A tehetséges gyerekek motiválása csoportban végzett munkával növelhető, a többiek példáját látva és a többiek segítségével hatékonyabb a versenyekre való felkészülés. A különböző szinten álló tehetséges diákokat érdemes együtt, a témákat ciklikusan ismételve, csoportmunkában foglalkoztatni.
A kifejlesztett és alkalmazott módszeremmel mérhetően több diák versenyez és ér el kiemelkedő eredményt a Nemes Tihamér Versenyen és az OKTV programozás kategóriájában.
IV. A versenyprogramozáshoz a jól megválasztott, megfelelő szintű online versenyeken való rendszeres részvétel magasabb szintre emeli a felkészülés minőségét. Az online versenyek kiválasztása szakértelmet igényel.
Diákjaim válogatóversenyeken és informatikai olimpiákon elért eredményei a rendszeres, edzés jellegű online válogatóversenyeken való részvételnek köszönhető. Az országos szinten ajánlott online versenyek látszanak az olimpiákon elért eredményekben is.