Consultant dc.contributor.advisor | Remzső, Tibor | |
Author dc.contributor.author | Menyhárt, László Gábor | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2019-01-16T10:55:20Z | |
Availability Date dc.date.available | 2019-01-16T10:55:20Z | |
Release dc.date.issued | 2018 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/39532 | |
Abstract dc.description.abstract | Disszertációmban összefoglaltam az XML oktatása, az XML felhasználása az oktatásban és más módszertani újítások terén tett erőfeszítéseimet. A dolgozat irodalmi áttekintéssel és az informatika, mint szakma tanulmányozásával indult. Ezt követte az XML oktatásáról szóló rész, melyben először egy esettanulmányt írtam le magyar és külföldi egyetemek, illetve oktatással foglalkozó szervezetek tananyagainak vizsgálatáról, körüljárva, mely témákat érintve oktatják az XML-t és a köré épülő technológiákat. Ezután az ELTE-n oktatott „Adatkezelés – XML” című tárgyamat mutattam be és fogalmaztam meg az első tézisemet: Az XML-ről és a köré épülő technológiákról szóló tananyagommal már a jelenlegi egyetemi informatikus-képzés korai szakaszában is bemutathatóak lennének az XML technológiák alapjai, melyekre építhetnének a hallgatók a későbbi tanulmányaik során. A dolgozat következő részében az XML oktatásban történő felhasználásáról írtam. Bemutattam az általam kidolgozott és kipróbált tananyagot, melyben az XML-t a szövegfeldolgozás oktatására használtam. Második tézisem is erről szól: Az XML jó példát ad a szövegfeldolgozás oktatásához és a projektmunka használatához. Tanulmányoztam egy új leírónyelv létrehozását az XML kiterjesztésével, hogy ne csak felhasználjuk az XML-t egy-egy feladatban, hanem alkalmazzuk is. A bemutatott algoritmusleíró nyelvvel már a kódolás szintaktikáját lehet oktatni, ahol az akár anyanyelven megjelenő lehetséges kulcsszavak és azokhoz tartozó dokumentációk segíthetik az algoritmikus gondolkodás és a forráskódok strukturális felépítésének megértését. Az ebből megfogalmazódott harmadik tézisem: Kezdő programozók oktatását segítheti egy algoritmus leíró nyelv (AML), amely lehet az XML nyelv kiterjesztése saját típusok definiálásával. Ezen az új leíró nyelven definiált algoritmusok vizuális megjelenítését és szerkesztését támogató web-es alkalmazást készítettem el, és próbáltam ki a hallgatóimmal. A negyedik tézisem: A tanulás eredményességét növelheti az algoritmusok vizuális megtekintését és szerkesztését megvalósító XML alapú alkalmazásom. Azért, hogy ne csak algoritmusról legyen szó, hanem specifikációról, vagyis az adatokról, típusokról, az elő- és utófeltételekről, illetve a tesztelésről és dokumentálásról is, további fejlesztésbe fogtam. Először egy Excel alapú támogató alkalmazást készítettem el, hogy a kódolás minél több lépését koordináló folyamatán vezessem végig a hallgatókat, majd ezt és az előző alkalmazást összeépítve egy új web-es alkalmazást publikáltam. Ez checklist-szerűen végigvezeti a hallgatót a tervezéstől a dokumentálásig, és közben segíti a munkáját. Így az ötödik tézisem: A szakmában elterjedt, módszertanok által használt eszközök analógiájára épülő XML alapú alkalmazásom támogatja a módszeres programozás oktatását. A dolgozatban írtam még a bemutatott szoftverek alkalmazási módszertanáról. Az órai tapasztalatok és a visszajelzések alapján téziseim igazolást nyertek, hallgatóim sikeresen sajátították el a kívánt ismereteket. | hu_HU |
Language dc.language | magyar | hu_HU |
Title dc.title | Az XML technológia alapjai - XML az oktatásban, különös tekintettel a programozás oktatására | hu_HU |
Type dc.type | doktori dolgozat | |
Language dc.language.rfc3066 | hun | |
Language dc.language.rfc3066 | eng | |
Language dc.language.rfc3066 | hun | |
Rights dc.rights.holder | A doktori disszertációk szerzői jogvédelem alatt állnak, csak a szerzői jogok maradéktalan tiszteletben tartásával használhatók. | hu_HU |
Abstract in English dc.description.abstracteng | In my dissertation, I summarized my efforts in teaching XML, using XML in education and other methodological innovations. The paper starts with a literature review and study of information technology as a profession. This is followed by the section about XML education, in which at first I wrote a case study on examining the curricula of Hungarian and foreign universities and educational orgaizations and how they are teaching XML and related technologies. Next I presented my subject „Adatkezelés – XML” („Data Management – XML”) which is taught in ELTE and I formulated my first thesis: Basics of XML technologies could be presented at the early stages of the current universtiy information technology training with my curriculum on XML and related technologies, so the students could build to this during their later studies. I have written about the usage of XML in education in next part of my dissertation. I have introduced the curriculum I have developed and tested in which I used XML to teach text processing. My second thesis is about this: XML provides a good example to training text processing and project work. I have studied the creation of a new markup language by extended XML to not only use XML in some tasks, but also to apply it. With the presented algorithm markup language, the syntax of coding can be taught where the possible native language keywords and their related documentation can help to understand the algorithmic thinking and the structure of source codes. My third thesis was drawn up from this: Education of beginner programmers can be helped by Algorithm Markup Language (AML), which is an extension of XML with defining its own types. I have implemented and tested with my students a web application for visualizing and editing algorithms defined in this new markup language. My fourth thesis is: The effectiveness of learning can be enhanced by my XML-based application for visualising and editing algorithms. Not only to manage algorithms but specification – so data, types, pre- and postconditions –, testing and documentation, I continued the development. At first I elaborated an Excel-based toolkit to lead my students through the most coordinated steps of coding process. Then I build together this and the previous application to a new web-application. I published this application which helps students’ work from the design to the documentation through the coding. So my fifth thesis: My XML-based application built to the analogy of the tools used by the methodologies and spreaded in industry supports teaching of systematic programming. In the paper I wrote about the application methodology of the presented softwares. based on experiences of lessons and feedbacks, my theses have been verified and my students have succesfully learned the required knowledge. | hu_HU |
Name of Committee Member (a title, degree) dc.description.commemb | Istenes Zoltán (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Name of Committee Member (a title, degree) dc.description.commemb | Gregorics Tibor (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Name of Committee Member (a title, degree) dc.description.commemb | Várterész Magdolna (egyetemi docens, PhD) | hu_HU |
Name of Committee Member (a title, degree) dc.description.commemb | Bujdosó Gyöngyi (egyetemi adjunktus, PhD) | hu_HU |
Official reviewer (a title, degree) dc.description.reviewer | Tejfel Máté (egyetemi docens, dr. habil, PhD) | hu_HU |
Official reviewer (a title, degree) dc.description.reviewer | Németh Tamás (egyetemi adjunktus, PhD) | hu_HU |
Scope dc.format.page | 135 | hu_HU |
Doi ID dc.identifier.doi | 10.15476/ELTE.2018.046 | |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 30395972 | |
Opac ID dc.identifier.opac | https://opac.elte.hu/Record/opac-EUL01-956904 | |
Language dc.language.other | angol | hu_HU |
Language dc.language.other | magyar | hu_HU |
Discipline Discipline + dc.subject.discipline | Műszaki tudományok/Informatikai tudományok | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | education | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | XML | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | string processing | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | introductory programming | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | specification | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | algorithm | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | Nassi-Shneiderman Diagram | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | programming languages | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | code generation | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | documents | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | template | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | HTML | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | JavaScript | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | XSLT | hu_HU |
Graduate schools / programs dc.subject.prog | Informatika D. I./Az informatika alapjai és módszerei. | hu_HU |
Title in other languages dc.title.translated | Basics of XML technology - XML in education, with special emphasis on programming education | hu_HU |
Class dc.type.genre | phd | hu_HU |
Type dc.type.resrep | Tudományos | hu_HU |
Author dc.contributor.inst | ELTE IK PHD/Informatika D. I. | hu_HU |
Goalkeeping Day dc.date.defended | 2018-10-05 | |
Keywords dc.subject.hu | oktatás | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | XML | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | szöveg feldolgozás | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | bevezető programozás | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | specifikáció | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | algoritmus | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | Nassi-Shneiderman Diagram | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | programozási nyelvek | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | kód generálás | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | dokumentumok | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | sablon | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | HTML | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | JavaScript | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | XSLT | hu_HU |
Chairman of the Evaluation Committee (a title, degree) dc.description.compres | Benczúr András (professor emeritus, DSc) | hu_HU |
Type dc.type.type | doktori dolgozat | |
Release Date dc.description.issuedate | 2018 | |
Resolution dated dc.date.decreedate | 2018-11-29 | |
date of submission dc.date.presented | 2018-03-21 |