Poláros fénycsapdákkal a poláros fényszennyezés ellen
TDK dolgozat
Környezettudományi TDK
Absztrakt:
Az aszfaltutak poláros fényszennyezése súlyos veszélyt jelent a világszerte egyre inkább fogyatkozó kérészek utódgenerációira, mert a megtévesztett rovarok a patakok mentén haladó aszfaltutakat a róluk visszavert erősen és vízszintesen poláros fény alapján ideális rajzási és petézési helyként azonosítják. Három kérészfaj aszfaltút melletti reprodukciós viselkedésének vizsgálata során megállapítottuk, hogy a poláros fényszennyezés csökkentésére irányuló, az aszfaltutat világosító és a felületét érdesítő eljárások alkalmazása sem tartja távol a kérészeket az aszfaltutaktól, miáltal ezek a mesterséges objektumok továbbra is a kérészek poláros ökológiai csapdáiként működnek. Választásos terepkísérletekkel igazoltuk ugyanakkor, hogy vízzel feltöltött poláros rovarcsapdák alkalmasak a petézésre készülő nőstények vonzására és petecsomóik begyűjtésére. Ily módon lehetőség nyílik arra, hogy a napi kérészrajzás befejeztével a csapda vizét a lerakott százezernyi/milliónyi kérészpetével együtt visszaöntsük a patakba, ami jelentős mértékben ellensúlyozhatja az aszfaltút kérész utódgenerációt károsító hatását.
A terepkísérleteinkben korábban használt fekete poláros rovarcsapdák helyett színeseket (vörös, kék, vagy zöld) kívántunk alkalmazni, mert ezek aszfaltúton való jobb láthatósága közlekedésbiztonsági szempontból fontos lehet. A megfelelő színt egy másik polarotaktikus rovarcsoporttal, a bögölyökkel folytatott terepkísérletek eredményei alapján választottuk ki. E kísérleteink során egyértelműen sikerült igazolnunk, hogy a vörös színű poláros rovarcsapdáink vonzották a legtöbb polarotaktikus bögöly egyedet.
A bögölyökkel folytatott előkísérletek eredményei alapján, a kérészes terepmunka során piros színű poláros tesztfelületeket és csapdákat alkalmaztunk, amelyek kérészvonzó hatását a hagyományosan használt fekete poláros tesztfelületekével és csapdákéval vetettük össze. Ennek során megállapítottuk, hogy az aszfaltutak szélén elhelyezett fekete és piros csapdák kérészvonzásában nem mutatkozott szignifikáns különbség, így a gyakorlatban a piros színű, az aszfaltúton közlekedők számára jól felismerhető, ezáltal közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőbb poláros csapdák eredményesen alkalmazhatók a kérész utódgeneráció megmentése érdekében.