Az agrár-marketing szövetkezetek szabályozása történeti viszonylatban
agrárjog
Jogi Tanulmányok
Abstract:
Hazánk természeti adottságait figyelembe véve megállapítható, hogy az agrárium és az arra
épülő feldolgozóipar gazdaságunk jelentős tényezője. A magyar agrárüzemi rendszert a
jogi személyek dominanciája jellemzi. Az olyan tőkeigényes területen, mint a
mezőgazdaság elengedhetetlen a kooperáció, így a szövetkezés motívuma hamar megjelent
ezen a területen. Tagjai számára több fontos kérdésben, a termék-előállítás és feldolgozás
körében, majd a termékértékesítés területén biztosít gazdasági előnyt. Gazdasági
természetű előnyei mellett persze számos társadalmi, agrár-környezetvédelmi előnyt is
nyújt. Az agrár-marketing szövetkezetek a szövetkezetek közötti együttműködés elvének megfelelően következetesen együttműködnek más típusú szövetkezetekkel is, többek
között a fogyasztási szövetkezetekkel vagy hitel- és takarékszövetkezetekkel. Ez a sokrétű
és összetett társas vállalkozás azonban nem a modern kor terméke, előzményeivel már az
emberi társadalmak kialakulásának hajnalán találkozhatunk. Dolgozatomban elsősorban
arra szeretnék rávilágítani, hogy a mezőgazdaság területén működő szövetkezetek közel
kétszáz évvel ezelőtt kialakított működési modellje az agrárgazdaság szerves részét
képezte, és ez modell – természetesen a 21. század igényeihez alakítva- napjainkban is
követendő példa lehet.