Alapelvi bíráskodás a közigazgatási hatósági eljárásban
közigazgatási jog
Jogi Tanulmányok
Abstract:
A dolgozat célja annak vizsgálata, hogy a magyar közigazgatási bíráskodásban
mennyire figyelhető meg az eljárásjogi alapelvekre épülő ítélkezés. Létezik-e ennek
joggyakorlata? Ha igen, mely alapelvek mentén alakult ki ilyen?
A kilencvenes évektől az európai országokban és a hazai közigazgatási jogirodalomban
is témává vált a tagállami közigazgatás európai uniós megfelelősége, az
„Európai Közigazgatási Tér”, „az európai közigazgatás” gondolata. Ezen belül a
közigazgatási eljárásjog egységesedése két irányból figyelhető meg. Egyrészt
egyes ágazatok harmonizációja révén (pl. agrárszabályozás ill. támogatások, vagy a
versenyjog területén) egységesedtek a különös közigazgatási eljárási szabályok.
Másrészt – és a téma szempontjából ez a lényegesebb – az Európai Unió Bírósága
(valamint az Emberi Jogok Európai Bírósága) gyakorlatában tért hódítottak olyan
általános (közigazgatási) jogi elvek, amelyek érvényesítésével a közigazgatási
eljárások általános szabályai is elkezdtek közeledni egymáshoz. Bár az ágazati
szabályok harmonizációja megkezdődött, az általános eljárási szabályokat – hasonlóan
a közigazgatási szervezetjoghoz – továbbra is az államok belügyének,
szuverenitásuk egyik megnyilvánulási formájának tekintik, így e területek egységes
európai kodifikációja nem várható a közeljövőben. Ennek hiányában pedig a bíróságok
által kidolgozott alapelvek és ezek alkalmazása felértékelődik az „Európai
Közigazgatási Tér” vizsgálata során.