A közös közlekedéspolitika a hajózás tükrében
nemzetközi magánjog
európai gazdasági jog
Jogi Tanulmányok
Abstract:
A civilizáció kezdete óta a közlekedés – különös tekintettel annak tengeri és folyami
hajózási alágazatára – kulcsszerepet játszott egyfelől az emberiség túlélésében,
másrészt elsőrendű eszközként szolgált a hatalomszerzésre, a különböző ideák
és eszmék elterjesztésére és a természet erőinek megzabolázására, mint a tudásszerzés
egyik elengedhetetlen eleme. Az antikvitás korától kezdve egészen az ipari
forradalom időszakáig a hajózás a birodalomépítés egyik nélkülözhetetlen pillére
volt. E nagy múltra visszatekintő közlekedési alágazat gyakorlata olyan alapvető
magánjogi fogalmakat dolgozott ki, mint a hajó jelzálog, a hajómentés és a közös
hajókár felelősségi szabályai, a hajóbérleti szerződés szerteágazó rendszere, valamint
a hajózási biztosítás. Ugyanakkor a közlekedési szektor természetéből eredően
nemzetközi jellegre tekintettel igen hamar megjelent a különböző partikuláris
jogok összeütközésének problematikája is, amelyre természetes válaszként megjelent
a nemzetközi egyezmények nyomán történő szabályozás gyakorlata. Az európai
jog – figyelemmel annak kiinduló motivációira és sajátos jellegére – e nemzetközi
és nemzeti jogrend által meghatározott környezetbe kívánja a maga szabályait
és értékeit belehelyezni, némelykor kiegészítő rendelkezések, máskor pedig a korábban
kialakult szabályok és gyakorlat felülírása nyomán.