A közpénzügyi föderalizmus mint pénzügyi tudomány
jogtudomány
pénzügytan
Jogi Tanulmányok
Abstract:
A helyi önkormányzatok finanszírozását és gazdálkodását szabályozó pénzügyi
jogi rendelkezések között számos olyan fogalommal találkozunk, amelyek felett
könnyen át lehet siklani. Abban az esetben azonban, ha azok jelentésébe belegondolunk,
olyan problémákat fedezhetünk fel, amelyeket a tételes pénzügyi jog és a
rendelkezésünkre álló hozzá kapcsolódó jogirodalom alapján nem vagy csak korlátozott
mértékben tudunk megválaszolni. A mélyebb elemzés érdekében segítségül
kell hívni más pénzügyi tudomány anyagait is. A következő két példa a problémafelvetést
szolgálja.
Egyrészt mind az önkormányzati bevételhez való alapjog meghatározása,1 mind a
helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) tartalmazza
a „saját bevétel” kifejezést.2 Ezzel kapcsolatban azt a megállapítást olvashatjuk,
hogy „a saját kifejezés szerepeltetése a bevétel előtt feleslegesnek mondható:
a bevétel a tekintetben csak saját lehet, mivel az önkormányzat – mint autonómia
– aligha lenne kötelezhető arra, hogy más számára bevételre tegyen szert…
egyértelmű, hogy az önkormányzatot csak saját bevételre lehet jogosítani, így
ennek kifejezett nevesítése nem szükséges.”3 Mégis mit jelent a saját bevétel?4
Másrészt az önkormányzati pénzügyekkel foglalkozó hazai szerzők hasonlóan,
de nem azonosan csoportosítják azokat a csatornákat, amelyeken keresztül a helyi
önkormányzatokat finanszírozzák. A rendszerezések túlnyomó többsége azonban
megegyezik abban, hogy külön pontba sorolja a megosztott (átengedett) központi
adókat.5 Az önkormányzatok szempontjából azonban nincs lényegi eltérés az adóbevétel
megosztása és a támogatás nyújtása között, hogyha az ezekből származó
forrásokat szabadon használhatják fel. Ha ez így van, akkor miért képez külön
finanszírozási csatornát az adóbevétel megosztása?
A fenti kérdések megválaszolása a tételes jog alapján nem jelenthet akadályt. A
bevételek egy csoportja attól saját, mert az Ötv. 82. §-a akként nevezi el. Az adómegosztás
azért minősül elkülönült finanszírozási csatornának, mert az Ötv. 83. §-a
önálló pontban tartalmazza. Kérdés, van-e a felosztás mögött valamilyen elvi alap.
A jogalkotó ugyanis bármit beemelhet a saját bevételek közé, illetve bármilyen
finanszírozási technikát külön csatornaként intézményesíthet. A kizárólag tételes
jogra támaszkodó válaszadást emiatt nem tekintjük elégségesnek. A magunk részéről
nélkülözhetetlennek tartjuk a rendelkezések végiggondolását oly módon, hogy
figyelembe veszünk normatív elméleti szempontokat a pozitív (pénzügyi) jogon túlmenően.
Normatív elméleti szempontokon azokat a megfontolásokat értjük, amelyek
tudományos alapon fogalmazzák meg a problémákat és a válaszok elvi magját.
A tanulmány célja nem a fenti kérdések megválaszolása, hanem a közpénzügyi
föderalizmus bemutatása, ami egy alkalmazható elméleti keretet kínál számunkra
az államháztartás központi alrendszere és a helyi önkormányzatok közötti közpénzügyi
kapcsolatok elemzéséhez. Ezek a kapcsolatok azokat a jogviszonyokat
jelölik, amelyek abból fakadnak, hogy a közbevételeket, valamint a fizetési kötelezettség
megállapításának jogát – például az adómegállapításhoz való jogot – az
államháztartáson belül felosztják az alrendszerek között. E kapcsolatok jogi tartalma
mind az állam, mind az önkormányzatok részéről jogokban és kötelezettségekben
ragadható meg, amelyek meghatározzák az önkormányzatok jogállásának
pénzügyi oldalát.