Show simple item record

Consultant
dc.contributor.advisor
Stefanik, Krisztina
Author
dc.contributor.author
Németh, Vivien 
Availability Date
dc.date.accessioned
2017-10-04T13:56:17Z
Availability Date
dc.date.available
2017-10-04T13:56:17Z
Release
dc.date.issued
2017
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/34545
Abstract
dc.description.abstract
A preventív és a konzerváló fogászati ellátás megszervezése autizmussal élő személyek esetében sok szempontból kihívást jelenthet, melyre sok fogászati szakember nem érzi magát felkészültnek (Lai, Milano, Roberts és Hooper, 2012). Dolgozatom célja a nemzetközi szakirodalom feldolgozásával választ adni arra, hogy milyen módon segíthetjük az autizmussal élő gyermekeket vagy felnőtteket a legkevésbé stresszes fogorvosi ellátáshoz, illetve hogyan tudjuk támogatni őket abban, hogy megelőzzük az ellátást akadályozó problémás viselkedések megjelenését. Kutatási kérdéseim (1) az autizmussal élő személyek fogászati státuszának jellemzőire, (2) az autizmusból fakadó, fogászati ellátást nehezítő jellemzőkre, illetve (3) a fogászati ellátás autizmus specifikus adaptációjának gyakorlati lehetőségeire irányultak. Szakirodalmi kutatómunkámat a PubMed adatbázisban végeztem. Az autism specific dentistry, autism and dentistry, autism and dental visit, autism dental health keresőszavakra adott 617 találatot a címek és absztraktok alapján, 5 szempont szerint szűkítettem. A kutatásba 32 eredeti tanulmányt vagy reviewt, továbbá 7 releváns gyakorlati útmutatót, segédanyagot emeltem be. (1) Bár néhány fogászati probléma – a rosszabb minőségű szájhigiénia, fogínybetegségek, szájszárasság és a fogzománc sérülései – valamivel gyakrabban fordul elő autizmussal élő személyek körében (Blomqvist, Bejerot és Dahllöf, 2015), ugyanakkor a többségüknél jelenlévő speciális fogászati problémáról nincs szó (Fakroon, Arheiman és Omar, 2014). (2) Az autizmussal élő személyek fogászati ellátásának nehézségei alapvetően az autizmus természetéből fakadnak (Gandhi és Klein, 2014), így (3) a hatékony fogászati ellátás megszervezéséhez alapjában véve az autizmus spektrum pedagógiájából ismert módszerek és technikák alkalmazhatók (Orellana, Martínez-Sanchis és Silvestre, 2014). Az autizmussal élő személyek fogászati ellátásának kérdésköre kétségkívül egy rendkívül multidiszciplináris terület, hiszen a fogászati tudás mellett markáns meghatározója az autizmus spektrum zavarról való jelenlegi tudásunk, különösen az autizmus pedagógiájának módszertana. Sajnálatos, hogy e témában még nem készült releváns, hazai empirikus munka és nem íródott tudományosan alátámasztott, a terepen használható útmutató sem.hu_HU
Language
dc.language.iso
magyarhu_HU
Title
dc.title
Autizmussal élő személyek fogászati ellátásahu_HU
Language
dc.language.rfc3066
hun
Scope
dc.format.page
62hu_HU
Author
dc.contributor.inst
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Atipikus Viselkedés és Kongníció Gyógypedagógiai Intézethu_HU
Keywords
dc.subject.hu
autizmus, autista személyek, fogászati ellátás,hu_HU
Type
dc.type.type
hallgatói dolgozathu_HU
Release Date
dc.description.issuedate
2017hu_HU
Student's vocational, professional, specialization
dc.description.course
Gyógypedagógiahu_HU


Files in this item

Autizmussal élő személyek fogászati ellátása
Autizmussal élő személyek fogászati ellátása
Autizmussal élő személyek fogászati ellátása
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record