Az iskolai pályaorientáció szerepe és gyakorlata a hazai köznevelési intézményekben: a pedagógusok vélekedései a pályaorientáció iskolai szerepéről a gimnáziumokban
LIFELONG GUIDANCE
Neveléstudományi D. I./Neveléstudományi kutatások
iskolai pályaorientáció
Abstract:
Az élethosszig tartó tanulás koncepciójához illeszkedve az iskolában megvalósuló pályaorientáció csak egy állomás az életút támogató pályaorientáció rendszerében, azonban fontos és meghatározó szerepe van az életpálya-építési kompetenciák megalapozásában és fejlesztésében. Az egyén életútját, karrierútját számos, tőle független körülmény befolyásolja. A gazdaság szerkezeti átalakulása, a pénzpiac előretörése, a foglalkoztatás csökkenése, a bérek polarizálódása, az általánosan instabil munkaerő-piaci környezet egyre nehezebbé teszi az egyén, de a társadalom számára is az alkalmazkodást. Az egyén életútja alig tervezhető, a körülmények gyors változása, a több szerepben való helytállás igénye bizonytalanságot, tanácstalanságot eredményez. Ilyen társadalmi és gazdasági környezetben fontos feladat lehet az egyént felkészíteni arra, hogy – lehetőségeihez mérten – képes legyen élni az adódó lehetőségekkel, tudjon a körülményeknek megfelelően reagálni, változni és változtatni, saját tanulási útját és karrierútját menedzselni. Az életpálya-építési kompetenciák, vagyis a munka világában való eligazodás, a szakmai pályák ismerete, az álláskeresési készségek, a tanulási utak és képzési lehetőségek ismerete, valamint az önismeret kialakítása és fejlesztése segíthet az egyén számára a nehézségek leküzdésében akkor is, ha tudjuk, hogy a pályavitelnek mindig van egy objektív külső gazdasági meghatározottsága, amit az egyén nem tud megváltoztatni. A fent leírt kompetenciák megalapozásának és fejlesztésének egyik alappillére lehet az iskolai pályaorientáció