Neveléstudomány és pedagógiai kommunikáció a szocializmus időszakában.
Németh, András; Biró, Zsuzsanna Hanna; Garai, Imre; Balog, Beáta; Nagy, Andrea; Golnhofer, Erzsébet; Szabolcs, Éva; Szabó, Zoltán András; Sáska, Géza
Megjelenés dátuma: 2016-09-10
Kulcsszó: theory of science, history of science, history of education, educational sciences, Rákosi and Kádár Age
tudományelmélet, tudománytörténet, neveléstörténet, neveléstudomány, Rákosi és Kádár korszak
tudományelmélet, tudománytörténet, neveléstörténet, neveléstudomány, Rákosi és Kádár korszak
Absztrakt:
Jelen kötet A magyar neveléstudomány története a szakmai folyóiratok tükrében (T 100 496) című OTKA-kutatás további eredményeit tekinti át Németh András – Bíró Zsuzsanna Hanna, Garai Imre, Balogh Beáta – Nagy Andrea, Golnhofer Erzsébet – Szabolcs Éva, Szabó Zoltán András és Sáska Géza által írott tanulmányok útján. A kötet első fele arról nyújt áttekintést, hogy a történeti megalapozottságú neveléstudományi vizsgálatokban jelen kutatás hogyan pozícionálható, s a kutatócsoport mely elméleti megfontolások mentén elemezte választott forrásait. A kötet második felében az 1949–1957 közötti időszak akadémiai-felsőoktatási intézményeiről, illetve ehhez kötötten az intézményrendszerben lezajlott személyi változásokról,
valamint a kutatócsoport által vizsgált történeti időszak kutatás-módszertani megfontolásairól tájékozódhat az olvasó. A kötetet
végül a tudományos minősítések 1949–1989 közötti jogszabályainak jogalkotói szándékait, továbbá az 1940-es évek második felében Magyarországon végbemenő kommunista oktatási reformok és azok szellemi gyökereit feltáró tanulmányokkal zárul.
Jóllehet a kötet címében azt ígéri, hogy a szocializmus évtizedeiben a hazai neveléstudomány változásait helyezi vizsgálatának középpontjába,ám a szerzők eredményeiket nemzetközi kontextusban is igyekeztek értelmezni.