A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Szabó, Tamás Péter 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2015-07-22T08:28:09Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2015-07-22T08:28:09Z
Kiadás
dc.date.issued
2009
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/20684
Nyelv
dc.language.iso
magyarhu_HU
Cím
dc.title
Nyelvi hibajavítások tranzakcionális elemzésehu_HU
Típus
dc.type
könyvfejezet
Változat
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Jogok
dc.rights.holder
ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolahu_HU
Kivonat angolul
dc.description.abstracteng
Correction of language use and TA It is widely known that the mother tongue education plays a significant role in disseminating prescriptive rules of language use. If we analyse classroom communication with the methods of transactional analysis, we find that teachers and their students often do not communicate like members of a learning community discovering their linguistic and social environment: children act like sons or daughters and their teacher plays the role of a parent. Verbal punishment, humiliation and the evocation of deep emotions are equally used as means of shaping the verbal performance of the students. From the perspective of the methodology of mother tongue education, this practice is damaging because it misleads the process of teaching, and crucially a knowledge about the game itself—and not a knowledge about the rules of the living Hungarian—can build up and be strengthened. The present paper illustrates the opportunities of transactional analysis in understanding classroom communication with special regard to metalinguistic performance. The examples are cited from the database of a doctoral survey carried out in 2009. Sixty-two lessons (circa 46 hours of oral communication) were observed and noted. The analysis of the data is afloat. This paper presents the first results of the analysis. Using the conceptional framework of social contructivist pedagogy and adapting the theory of Berne (cf. Games People Play), hidden mechanisms of verbal suggestion come to light. SZABÓ, TAMÁS PÉTERhu_HU
Konferencia városa
dc.description.city
Budapesthu_HU
Részvétel
dc.description.confpartytype
hazaihu_HU
Konferencia országa
dc.description.country
Magyarországhu_HU
Könyv szerzője/szerkesztője
dc.identifier.bookauthors
Illés-Molnár Márta; Kaló Zsuzsa; Klein Laura; Parapatics Andreahu_HU
Könyv címe
dc.identifier.booktitle
Félúton 5hu_HU
Utolsó oldal
dc.identifier.lpage
15hu_HU
Első oldal
dc.identifier.spage
1hu_HU
Kiadás helye
dc.publisher.place
Budapesthu_HU
Hozzáférés
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Besorolás
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE BTK PHD/Nyelvtudományi D. I.hu_HU
Konferencia rendező szervezete
dc.contributor.org
ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolahu_HU
Kiadó
dc.publisher.name
ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolahu_HU
Típus
dc.type.type
könyvfejezethu_HU
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2009hu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Nyelvi hibajavítások tranzakcionális elemzése
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai