Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Keszy-Harmath, Dániel Lóránd 
Availability Date
dc.date.accessioned
2024-10-03T08:57:29Z
Availability Date
dc.date.available
2024-10-03T08:57:29Z
Release
dc.date.issued
2018
Issn
dc.identifier.issn
2060-0623
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/111779
Abstract
dc.description.abstract
A tanulmány A Tanár című szórakoztató filmsorozat pedagógus és tanuló közötti diskurzusait elemzi Thomas Gordon amerikai pszichológus modellje alapján, amely a sikeres tanári kommunikáció fontos elemeit mutatja be. A vizsgálat célja a népszerű filmsorozat első évadában szereplő egyes jelenetek rögzítése után a bennük található gordoni közléssorompók és én-közlések bemutatása. A tanulmány azt kutatja, hogy a vizsgált társalgásokban mennyire valósul meg az asszertív kommunikáció a két főszereplő karaktereinek a megnyilvánulásai során. Bemutatja továbbá, hogy a filmsorozat által sugallt kép mennyire felel meg a mai magyar valóságnak a tanítási módszerek, az iskola adottságai, felszereltsége, a tanárok személyisége tekintetében.hu_HU
Language
dc.language.iso
magyarhu_HU
Title
dc.title
Empirikus vizsgálatok A Tanár című televíziós sorozat kapcsánhu_HU
Type
dc.type
folyóiratcikkhu_HU
Version
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Language
dc.language.rfc3066
hun
Rights
dc.rights.holder
Magyar Nyelvtudományi Társasághu_HU
Abstract in English
dc.description.abstracteng
This study provides the analysis of teacher-student discourse in the TV show Teacher (A Tanár) based on the American psychologist Thomas Gordon’s model, introducing important elements of successful teacher communication. After recording the relevant scenes from season 1 of this popular TV show, the aim of this investigation was to introduce the communication barriers and I-Messages of the scenes. This study aims to find out how assertive communication is realized in the discourse of the two main characters within the analyzed conversational situations. In addition, it shows to what extent the picture depicted in the TV show reflects the reality of today’s Hungary in terms of teaching methods, facilities of the school, and the teachers’ personality.hu_HU
Doi ID
dc.identifier.doi
10.21030/anyp.2018.3.3
MTMT ID
dc.identifier.mtmt
35071488
Issue Number
dc.identifier.issue
3hu_HU
Journal
dc.identifier.jtitle
ANYANYELV-PEDAGÓGIAhu_HU
Last Page
dc.identifier.lpage
49hu_HU
First Page
dc.identifier.spage
40hu_HU
Volume Number
dc.identifier.volume
11hu_HU
access
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
Teacher (A Tanár)hu_HU
Keyword English
dc.subject.en
empirical analysishu_HU
Keyword English
dc.subject.en
Gordon’s communication barriers and I-Messageshu_HU
Keyword English
dc.subject.en
assertive communicationhu_HU
Class
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Type
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Author
dc.contributor.inst
ELTE szervezeti egységen kívülihu_HU
Keywords
dc.subject.hu
A Tanárhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
empirikus vizsgálathu_HU
Keywords
dc.subject.hu
gordoni közléssorompók és én-közlésekhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
asszertív kommunikációhu_HU
Type
dc.type.type
folyóiratcikkhu_HU
Release Date
dc.description.issuedate
2018hu_HU


Files in this item

Empirikus vizsgálatok A Tanár című televíziós sorozat kapcsán
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record