Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Holecz, Margit 
Author
dc.contributor.author
Ökrös, Ferenc 
Author
dc.contributor.author
Bartha, Csilla 
Availability Date
dc.date.accessioned
2024-09-30T07:55:48Z
Availability Date
dc.date.available
2024-09-30T07:55:48Z
Release
dc.date.issued
2017
Issn
dc.identifier.issn
2060-0623
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/111632
Abstract
dc.description.abstract
In the present study, without any previous research done in this field in the country, our aim was to identify which linguistic, language socialization and language use factors decrease and increase the Deaf’s opportunities and economic activity at the labour market, as well as to show the close connection between language planning in the family and at school and the language of education, the methodological questions related to success at the labour market. The results of the survey confirm that the early (visual) language access and language socialization play a critical role in terms of later successfulness. Similar to our earlier research, this study has also revealed and proved in practice the questionable nature of successfulness of accessible education today, as the interpretation of questions and certain concepts has caused serious difficulties even for respondents with a matura examination or a higher qualification.hu_HU
Language
dc.language.iso
magyarhu_HU
Title
dc.title
A siketek és a nagyothallók munkaerőpiaci és személyes sikerének nyelvi és nyelvi szocializációs tényezőihu_HU
Type
dc.type
folyóiratcikkhu_HU
Version
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Language
dc.language.rfc3066
hun
Rights
dc.rights.holder
Magyar Nyelvtudományi Társasághu_HU
Abstract in English
dc.description.abstracteng
A jelen, korábbi hazai előzményekkel nem rendelkező kutatás során a célunk az volt, hogy meghatározzuk, mely nyelvi, nyelvi-szocializációs és nyelvhasználati tényezők csökkentik és növelik a siketek munkaerőpiaci lehetőségeit és gazdasági aktivitását, valamint, hogy rámutassunk a családi és az iskolai nyelvi tervezés, illetőleg az oktatás nyelve, az ettől elválaszthatatlan módszertani kérdések és a munkaerőpiaci sikeresség szoros összefüggésére. A kérdőíves vizsgálatunk eredményei megerősítették, hogy a korai (vizuális) nyelvhez való hozzáférés és a nyelvi szocializáció kritikus szerepet játszik a későbbi sikeresség szempontjából. Több korábbi vizsgálatunkhoz hasonlóan e kutatás is felszínre hozta és a gyakorlatban is igazolta a ma hozzáférhető oktatás sikerességének megkérdőjelezhető voltát, hiszen még az érettségivel vagy magasabb végzettséggel rendelkezők számára is igen komoly nehézséget okozott a kérdések és egyes fogalmak értelmezése.hu_HU
Doi ID
dc.identifier.doi
10.21030/anyp.2017.3.1
MTMT ID
dc.identifier.mtmt
3272615
Issue Number
dc.identifier.issue
3hu_HU
Journal
dc.identifier.jtitle
ANYANYELV-PEDAGÓGIAhu_HU
Last Page
dc.identifier.lpage
21hu_HU
First Page
dc.identifier.spage
5hu_HU
Volume Number
dc.identifier.volume
10hu_HU
access
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
labour market situationhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
successfulnesshu_HU
Keyword English
dc.subject.en
language socializationhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
early language accesshu_HU
Keyword English
dc.subject.en
Deaf and hard of hearing communitieshu_HU
Class
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Type
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Author
dc.contributor.inst
ELTE Bölcsészettudományi Kar dolgozókhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
munkaerőpiaci helyzethu_HU
Keywords
dc.subject.hu
sikerességhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
nyelvi szocializációhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
korai nyelvhez való hozzáféréshu_HU
Keywords
dc.subject.hu
siket és nagyothalló közösségekhu_HU
Type
dc.type.type
folyóiratcikkhu_HU
Release Date
dc.description.issuedate
2017hu_HU


Files in this item

A siketek és a nagyothallók munkaerőpiaci és személyes sikerének nyelvi és  nyelvi szocializációs tényezői
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record