Author dc.contributor.author | Holecz, Margit | |
Author dc.contributor.author | Ökrös, Ferenc | |
Author dc.contributor.author | Bartha, Csilla | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2024-09-30T07:55:48Z | |
Availability Date dc.date.available | 2024-09-30T07:55:48Z | |
Release dc.date.issued | 2017 | |
Issn dc.identifier.issn | 2060-0623 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/111632 | |
Abstract dc.description.abstract | In the present study, without any previous research done in this field in the country, our aim was to identify which linguistic, language socialization and language use factors decrease and increase the Deaf’s opportunities and economic activity at the labour market, as well as to show the close connection between language planning in the family and at school and the language of education, the methodological questions related to success at the labour market. The results of the survey confirm that the early (visual) language access and language socialization play a critical role in terms of later successfulness. Similar to our earlier research, this study has also revealed and proved in practice the questionable nature of successfulness of accessible education today, as the interpretation of questions and certain concepts has caused serious difficulties even for respondents with a matura examination or a higher qualification. | hu_HU |
Language dc.language.iso | magyar | hu_HU |
Title dc.title | A siketek és a nagyothallók munkaerőpiaci és személyes sikerének nyelvi és nyelvi szocializációs tényezői | hu_HU |
Type dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Version dc.description.version | megjelent változat | hu_HU |
Language dc.language.rfc3066 | hun | |
Rights dc.rights.holder | Magyar Nyelvtudományi Társaság | hu_HU |
Abstract in English dc.description.abstracteng | A jelen, korábbi hazai előzményekkel nem rendelkező kutatás során a célunk az volt, hogy meghatározzuk, mely nyelvi, nyelvi-szocializációs és nyelvhasználati tényezők csökkentik és növelik a siketek munkaerőpiaci lehetőségeit és gazdasági aktivitását, valamint, hogy rámutassunk a családi és az iskolai nyelvi tervezés, illetőleg az oktatás nyelve, az ettől elválaszthatatlan módszertani kérdések és a munkaerőpiaci sikeresség szoros összefüggésére. A kérdőíves vizsgálatunk eredményei megerősítették, hogy a korai (vizuális) nyelvhez való hozzáférés és a nyelvi szocializáció kritikus szerepet játszik a későbbi sikeresség szempontjából. Több korábbi vizsgálatunkhoz hasonlóan e kutatás is felszínre hozta és a gyakorlatban is igazolta a ma hozzáférhető oktatás sikerességének megkérdőjelezhető voltát, hiszen még az érettségivel vagy magasabb végzettséggel rendelkezők számára is igen komoly nehézséget okozott a kérdések és egyes fogalmak értelmezése. | hu_HU |
Doi ID dc.identifier.doi | 10.21030/anyp.2017.3.1 | |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 3272615 | |
Issue Number dc.identifier.issue | 3 | hu_HU |
Journal dc.identifier.jtitle | ANYANYELV-PEDAGÓGIA | hu_HU |
Last Page dc.identifier.lpage | 21 | hu_HU |
First Page dc.identifier.spage | 5 | hu_HU |
Volume Number dc.identifier.volume | 10 | hu_HU |
access dc.rights.access | hozzáférhető | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | labour market situation | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | successfulness | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | language socialization | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | early language access | hu_HU |
Keyword English dc.subject.en | Deaf and hard of hearing communities | hu_HU |
Class dc.type.genre | publikáció/alkotás | hu_HU |
Type dc.type.resrep | tudományos | hu_HU |
Author dc.contributor.inst | ELTE Bölcsészettudományi Kar dolgozók | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | munkaerőpiaci helyzet | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | sikeresség | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | nyelvi szocializáció | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | korai nyelvhez való hozzáférés | hu_HU |
Keywords dc.subject.hu | siket és nagyothalló közösségek | hu_HU |
Type dc.type.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Release Date dc.description.issuedate | 2017 | hu_HU |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Tudományos publikációk (BTK) [5286]
-
Anyanyelv-pedagógia [464]