Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Kaján, Anna 
Author
dc.contributor.author
Deme, Andrea 
Availability Date
dc.date.accessioned
2024-05-02T08:33:16Z
Availability Date
dc.date.available
2024-05-02T08:33:16Z
Release
dc.date.issued
2020
Issn
dc.identifier.issn
2060-0623
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/108248
Abstract
dc.description.abstract
A vizsgálat egy Budapesthez közeli város (Gödöllő) ötödikes és tizenkettedikes diákjainak nyelvjárásokkal szembeni explicit (nyíltan vállalt), illetve implicit (rejtett) attitűdjét vizsgálta különböző módszerekkel. Az előzetes hipotézisek szerint a kisebb gyermekek esetében az explicit és az implicit attitűd egyöntetűen elítélő, az idősebbek esetében azonban már erősebb a vélt szociális, kulturális elvárásoknak való megfelelés vágya, így negatív vélekedést inkább csak az implicit attitűdjükben mutatnak. Az eredmények szerint bár explicit attitűdjükben a kisebbek valóban inkább elítélőnek mutatkoztak a nyelvjárásokkal szemben, nem állítható, hogy implicit attitűdjükben egyértelműen a negatív vélekedés lenne a domináns. A feltételezésekkel szemben explicit attitűdjükben a végzősök nem voltak kevésbé elítélőek, mint az ötödikesek, implicit attitűdjünkben pedig a fiatalabb kísérleti személyeknél valamivel nagyobb arányban voltak elutasítók. Az eredmények rávilágítanak, hogy kiemelten fontos feladat a diákok nyelvváltozatokkal kapcsolatos árnyalt gondolkozásának a kialakítása, az érzékenyítés.
Language
dc.language
Magyar
Title
dc.title
Nyelvi attitűdvizsgálat iskolások körében
Type
dc.type
folyóiratcikk
Date Change
dc.date.updated
2024-05-02T08:32:15Z
Abstract in English
dc.description.abstracteng
This research project has investigated the explicit (openly communicated attitude and implicit (hidden) attitude of students towards dialects. These studentsof grade five and grade twelve went to school in Gödöllő, a city near Budapest. According to our preliminary hypotheses, explicit attitude and implicit attitude are unanimously judgmental in the case of younger children, whereas negative opinion is shown only in the implicit attitude of older students as the presumed social and cultural expectations are stronger in their case. Results show that although younger children are indeed more judgmental in their explicit attitude, it cannot be stated that a negative opinion is dominant in their implicit attitude. Contrary to the assumptions, students in grade twelve were less judgmental in their explicit attitude than children in grade five and they were slightly more dismissive in their implicit attitude comparedto the younger respondents. These results show how extremely important sensitization is, i.e., the shaping of students’ sophisticated thinking on language varieties.
Doi ID
dc.identifier.doi
https://doi.org/10.21030/anyp.2020.3.2
MTMT ID
dc.identifier.mtmt
31660299
Issue Number
dc.identifier.issue
3
abbreviated journal
dc.identifier.jabbrev
ANYANYELV-PEDAGÓGIA
Journal
dc.identifier.jtitle
ANYANYELV-PEDAGÓGIA
Last Page
dc.identifier.lpage
48
First Page
dc.identifier.spage
23
Volume Number
dc.identifier.volume
13
Keyword English
dc.subject.en
implicit attitude
Keyword English
dc.subject.en
explicit attitude
Keyword English
dc.subject.en
language attitude
Keyword English
dc.subject.en
dialect
Keyword English
dc.subject.en
regional variety of language
Keywords
dc.subject.hu
implicit attitűd
Keywords
dc.subject.hu
explicit attitűd
Keywords
dc.subject.hu
nyelvi attitűd
Keywords
dc.subject.hu
nyelvjárás
Keywords
dc.subject.hu
regionális nyelvváltozat
Release Date
dc.description.issuedate
2020
department of Author
dc.contributor.institution
BTK hallgatók
department of Author
dc.contributor.institution
MTA-ELTE Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport
department of Author
dc.contributor.institution
Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék
Author institution
dc.contributor.department
BTK hallgatók
Author institution
dc.contributor.department
MTA-ELTE Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport
Author institution
dc.contributor.department
Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék


Files in this item

Nyelvi attitűdvizsgálat iskolások körében
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record