Author dc.contributor.author | Kaján, Anna | |
Author dc.contributor.author | Deme, Andrea | |
Availability Date dc.date.accessioned | 2024-05-02T08:33:16Z | |
Availability Date dc.date.available | 2024-05-02T08:33:16Z | |
Release dc.date.issued | 2020 | |
Issn dc.identifier.issn | 2060-0623 | |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10831/108248 | |
Abstract dc.description.abstract | A vizsgálat egy Budapesthez közeli város (Gödöllő) ötödikes és tizenkettedikes diákjainak nyelvjárásokkal szembeni explicit (nyíltan vállalt), illetve implicit (rejtett) attitűdjét vizsgálta különböző módszerekkel. Az előzetes hipotézisek szerint a kisebb gyermekek esetében az explicit és az implicit attitűd egyöntetűen elítélő, az idősebbek esetében azonban már erősebb a vélt szociális, kulturális elvárásoknak való megfelelés vágya, így negatív vélekedést inkább csak az implicit attitűdjükben mutatnak. Az eredmények szerint bár explicit attitűdjükben a kisebbek valóban inkább elítélőnek mutatkoztak a nyelvjárásokkal szemben, nem állítható, hogy implicit attitűdjükben egyértelműen a negatív vélekedés lenne a domináns. A feltételezésekkel szemben explicit attitűdjükben a végzősök nem voltak kevésbé elítélőek, mint az ötödikesek, implicit attitűdjünkben pedig a fiatalabb kísérleti személyeknél valamivel nagyobb arányban voltak elutasítók. Az eredmények rávilágítanak, hogy kiemelten fontos feladat a diákok nyelvváltozatokkal kapcsolatos árnyalt gondolkozásának a kialakítása, az érzékenyítés. | |
Language dc.language | Magyar | |
Title dc.title | Nyelvi attitűdvizsgálat iskolások körében | |
Type dc.type | folyóiratcikk | |
Date Change dc.date.updated | 2024-05-02T08:32:15Z | |
Abstract in English dc.description.abstracteng | This research project has investigated the explicit (openly communicated attitude and implicit (hidden) attitude of students towards dialects. These studentsof grade five and grade twelve went to school in Gödöllő, a city near Budapest. According to our preliminary hypotheses, explicit attitude and implicit attitude are unanimously judgmental in the case of younger children, whereas negative opinion is shown only in the implicit attitude of older students as the presumed social and cultural expectations are stronger in their case. Results show that although younger children are indeed more judgmental in their explicit attitude, it cannot be stated that a negative opinion is dominant in their implicit attitude. Contrary to the assumptions, students in grade twelve were less judgmental in their explicit attitude than children in grade five and they were slightly more dismissive in their implicit attitude comparedto the younger respondents. These results show how extremely important sensitization is, i.e., the shaping of students’ sophisticated thinking on language varieties. | |
Doi ID dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21030/anyp.2020.3.2 | |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 31660299 | |
Issue Number dc.identifier.issue | 3 | |
abbreviated journal dc.identifier.jabbrev | ANYANYELV-PEDAGÓGIA | |
Journal dc.identifier.jtitle | ANYANYELV-PEDAGÓGIA | |
Last Page dc.identifier.lpage | 48 | |
First Page dc.identifier.spage | 23 | |
Volume Number dc.identifier.volume | 13 | |
Keyword English dc.subject.en | implicit attitude | |
Keyword English dc.subject.en | explicit attitude | |
Keyword English dc.subject.en | language attitude | |
Keyword English dc.subject.en | dialect | |
Keyword English dc.subject.en | regional variety of language | |
Keywords dc.subject.hu | implicit attitűd | |
Keywords dc.subject.hu | explicit attitűd | |
Keywords dc.subject.hu | nyelvi attitűd | |
Keywords dc.subject.hu | nyelvjárás | |
Keywords dc.subject.hu | regionális nyelvváltozat | |
Release Date dc.description.issuedate | 2020 | |
department of Author dc.contributor.institution | BTK hallgatók | |
department of Author dc.contributor.institution | MTA-ELTE Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport | |
department of Author dc.contributor.institution | Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék | |
Author institution dc.contributor.department | BTK hallgatók | |
Author institution dc.contributor.department | MTA-ELTE Lendület Lingvális Artikuláció Kutatócsoport | |
Author institution dc.contributor.department | Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszék |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Tudományos publikációk (BTK) [5289]
-
Anyanyelv-pedagógia [464]