Az iskolai mondatelemzés: helyzetkép és problémafelvetés
Date: 2022
Subject: school grammar
sentence
utterance
predicate
idiomatic construction
iskolai nyelvtan
rendszermondat
nyilatkozat
állítmány
állandósult szókapcsolat
sentence
utterance
predicate
idiomatic construction
iskolai nyelvtan
rendszermondat
nyilatkozat
állítmány
állandósult szókapcsolat
MTMT: 32915373
Abstract:
A cikk a mondatelemzés kommunikatív kontextusba való beágyazásának és a kategóriák jelentéstani megalapozásának a szükségessége mellett érvel funkcionális kognitív kiindulópontból, de egyúttal az anyanyelv-pedagógia célrendszerére is tekintettel. Felhívja a figyelmet a rendszermondat-nyilatkozat megkülönböztetés és a jelentéstől független elemzési eljárások káros következményeire. Tárgyal továbbá egy olyan, az állandósult szókapcsolatok elemzését érintő problémát, amely a magyartanításban látens maradhat ugyan (azáltal, ha e problematikus jelenség elemzése be sem kerül a tananyagba), de a nyelvészeti továbbgondolkodás igényét veti fel.
Abstract:
The paper identifies outstanding issues and challenges faced by the traditional approach to sentence analysis in the L1 Hungarian classroom. The author highlights three problematic areas that need to be addressed. Firstly, it is argued that the distinctionmade between sentences and utterances serves little purpose other than legitimizing a general disregard for many aspects of discursive sentence meaning coded by word order and prosody. Secondly, it is shown that the notion of predicate, as now understood in Hungarian traditional grammar, has insufficient semantic and functional motivation. Thirdly, it is demonstrated that idiomatic multi-word patterns pose a challenge to the traditional analysis.