A Narrative Assessment Protocol módszertanának adaptálási lehetőségei a magyar nyelvre
Date: 2024
Subject: narrative skill
Narrative Assessment Protocol
preschool
macrostructure
narratív készség
Narrative Assessment Protocol
Narrative Assessment Protocol
óvodáskor
makroszerkezet
Narrative Assessment Protocol
preschool
macrostructure
narratív készség
Narrative Assessment Protocol
Narrative Assessment Protocol
óvodáskor
makroszerkezet
MTMT: 34822531
Abstract:
A narratív készség vizsgálatára a nemzetközi szakirodalomban számos példa található, ennek ellenére magyar nyelven még nem áll rendelkezésre ilyen mérőeljárás. A tanulmány az angol nyelvű, narratív készséget mérő Narrative Assessment Protocol pontozási rendszerének magyar nyelvű adaptálását mutatja be. Az angol nyelvű protokoll módszertanát követő vizsgálatban 48 óvodás (3–6 évesek) vett rész. A kísérlet elemzési szempontjai között az elmesélt történetek struktúrájának, kronológiájának, időbeliségének a vizsgálata és a történetegységek elemzése szerepelt. Az eredmények alapján elmondható, hogy a Narrative Assessment Protocol makroszerkezetre vonatkozó szempontjai jól használhatók magyar nyelven is.
Abstract:
In research at international level, there are numerous examples of examining narrative skills; however, there is currently no such assessment procedure available in Hungarian. This study presents the adaptation from English into Hungarian of thescoring system of the Narrative Assessment Protocol, which measures narrative skills. 48 preschool children (aged 3—6) participated in the investigation following the methodology of the English-language protocol. The analytical aspects of the experiment included the examination of the structure, chronology, and temporality of the narrated stories, as well as the analysis of story units. Based on the results, it can be concluded that the criteria of the Narrative Assessment Protocol regarding macrostructureare applicable in Hungarian, as well.