Az onlife világ ifjúsága diskurzusok tükrében
digital world
risk society
social relationships
generation theories
youth theories
social media
youth research
Szociológia D. I./Szociológia
digitális világ
kockázati társadalom
társas kapcsolatok
generációelméletek
ifjúságelméletek
közösségi média
ifjúságkutatás
Abstract:
A disszertáció az ifjúságszociológia és az internetszociológia főbb elméleti kereteit és megközelítéseit referenciakeretként használva, a struktúra és ágencia viszonyrendszerének figyelembevételével a generációs identitás és a generációs tagozódás kérdéseit elemzi az fiatalok online jelenlétének vizsgálatával; kvantitatív (a 2016-os nagymintás ifjúságkutatás) és kvalitatív (2016 és 2019 között felvett fókuszcsoportos interjúk) elemzésekkel.
A dolgozat célja a digitalizációval összefüggő társadalmi változások ifjúságszociológiai reflexiója: a magyar fiatalok egymáshoz, önmagukhoz és a világhoz való viszonyának szociológiai vizsgálata. A generációelméleteknek a digitális világ társas kapcsolataival és társadalmi egyenlőtlenségeivel való összefüggései az ifjúságszociológiában új megközelítésekre adnak alkalmat. A szociológiai elemzésekben irányadónak a Bourdieu által megalapozott fogalmi kereteket választva a társadalmi egyenlőtlenségek értelmezésében a társadalmi és kulturális tőkék digitális vonatkozásainak vizsgálata emelhető ki.
A társadalom szerkezetét egyszerűsítően leíró elméletek a fiatalok digitálismédia-használatával állították összefüggésbe a születési dátum-intervallumok szerinti (betű)generációkba sorolt csoportokat. Mannheim Károly elmélete szerint a generáció szociológiai értelemben releváns fogalmát történelmi jelentőségű tényezők komplex jellemzőivel lehet leírni, nem pedig születési dátum-intervallumokkal.
A kvantitatív adatok elemzése megmutatta, hogy az offline aktivitás és a hagyományos médiafogyasztás is pozitív összefüggésben van a közösségimédia-aktivitással, azaz a funkcionális ekvivalencia nem érvényesül. Az online aktivitást vizsgáló klaszteranalízis azt mutatta, hogy a születési dátum-intervallum befolyásoló tényező, az életkori csoportok adatainak különbségében azonban a médiahasználat jellege játszik hangsúlyos szerepet. Az ifjúsági identifikáció kvalitatív vizsgálatában fontos tanulság, hogy a fiatalság fogalma alapvetően pozitív értéktartalmú diskurzuselemekben jelenik meg, és egyértelműen az egyéni ágenciával kapcsolódik össze, míg a (szociológiai elemzés számára kevéssé releváns) betűgeneráció-koncepció a társadalmi felgyorsulással összefüggő értékvesztés hétköznapi diskurzusaiban jellemző negatív tartalmait mutatta.
A Mannheim által megalapozott generációs értelmezési keretet a 2020-ban lesújtó világjárványnak a formatív éveikben járó fiatalokra világszerte gyakorolt hatására alkalmazva feltételezhető, hogy a fiatalok a digitális világ ágenseiként egy új történelmi generációt alkotnak.