Nyelvelsajátítás vagy nyelvtanulás?
early childhood education
migrant children
language learning
language acquisition
iskolakészültség
óvodai nevelés
bevándorló gyermekek
nyelvtanulás
nyelvelsajátítás
Gyermeknevelés
Absztrakt:
Jelen tanulmányban azt mutatom be, hogy miként jelenik meg az iskolakészültség fogalma
magyar és nemzetközi viszonylatban, milyen megoldásokat nyújtanak eléréséhez a különböző
oktatási rendszerek, illetve milyen programokat ajánlanak a szakértők a kutatásokban
szereplő programok eredményességének feltárása alapján. Majd a bevándorló gyermekek
speciális fejlesztését vizsgálom, mivel esetükben a nyelvtudásbeli hátrány leküzdése további
feladat. Végül bemutatok egy olyan modellértékű magyar kezdeményezést, amelyen keresztül
betekintést nyerhetünk a magyar nyelv sajátosságait és a magyar iskolakészültség kritériumait
figyelembe vevő felkészítési lehetőségekbe. Eredményként megfogalmazható, hogy az óvodáskorú
bevándorló hátterű kisgyermekek esetében a nyelvi fejlesztési munkában jelentős hozadékkal
bír a nyelvtanulás és a nyelvelsajátítás összehangolása.