A fogyatékossággal élő gyermek nevelése: anyagyermek interakciók, anyai nevelési viselkedés és szubjektíven megélt megterheltség eltérő fejlődésmenet esetén
child-rearing practices
mother-child interactions
autism spectrum disorder
intellectual disability
dinamikus rendszerszemléletű modellek
értelmi fogyatékosság
sajátos nevelési igény
anya-gyermek interakciók
Gyermeknevelés
Abstract:
Jelen összefoglaló tanulmány célja a dinamikus rendszerszemléletű modellek elméleti keretébe
helyezve annak bemutatása, hogy milyen eltérések lehetnek az anyai nevelési viselkedésben,
anya-gyermek interakciókban és az anya által átélt megterheltség érzésben sajátos
nevelési igényű és tipikusan fejlődő gyermekek nevelése esetében. A gyermeki fejlődés (legyen
az tipikus vagy atipikus) nem vizsgálható kiszakítva a környezetből, amiben zajlik: része a
családi rendszernek csakúgy, mint tágabb, a fejlődésre indirekt módon ható rendszereknek,
mint az intézményes nevelés, társadalom vagy kultúra. A gyermek a legkorábbi időszaktól
fogva környezete, így saját fejlődési feltételeinek aktív szervezője: készségei, adottságai, személyisége
és a szülő, ill. tágabb környezet jellemzői dinamikusan hatnak egymásra. A tanulmány
számos empirikus kutatás bemutatásán keresztül igyekszik körül-járni, hogy a fogyatékosság
ténye, ill. súlyossága befolyásolja-e az anya kontrolláló viselkedését a nevelésben, valamint
azt, hogy mennyire irányító a gyermekével folytatott interakciók során. Kitér továbbá arra (a
teljesség igénye nélkül), hogy miként alakul a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülők
pszichés egészsége és vajon lehet-e kapcsolat a nevelési viselkedés és pszichés terhek, az átélt
megterheltség érzés között.