Zene – ritmus – játék
skill development
rhythm abilities
elementary school
improvement of rhythm abilities
Gyermeknevelés
zenei nevelés
készségfejlesztés
ritmikai készségek
általános iskola
ritmikai fejlesztőprogram
Absztrakt:
Az ének-zene tantárgy módszertani megújulásának lehetőségeit keresve kutatócsoportunk az ének-zene tanórába ágyazott ritmikai fejlesztés kidolgozásába fogott. A fejlesztőprogram az általános iskola első évfolyamát érinti, mely egyben a ritmikai készségek fejlődésének szenzitív időszakát is jelenti. A ritmikai készségek fejlődése mellett célunk a gyermekek ének-zene tantárgyhoz fűződő attitűdjének, motivációjának és iskolai teljesítményének pozitív befolyásolása. Hazai és külföldi kutatások eredményei egyaránt azt mutatják, hogy a ritmikai készségek fejlettsége kapcsolatban van a kognitív készségek fejlődésével. A program háromhónapos kísérlete az elmúlt tanévben zajlott, melynek tapasztalatai egy komplexebb, héthónapos fejlesztési programba épültek be. Jelen tanulmányban a komplex, héthónapos fejlesztőprogram kidolgozásának szakirodalmi hátterét és a kerettanterv fejlesztési céljait mutatjuk be. Két tankönyv ritmikai fejlesztési feladatainak elemzését követően pedig a ritmikai készségeket érintő kísérleti fejlesztőprogramunk alapelvei és feladatai kerülnek részletes ismertetésre.