Függetlenség és kontroll
jogszociológia
ombudsman
Jogi Tanulmányok
Abstract:
Célom feltárni és elemezni azokat a problémákat, amelyek a bírói hatalom kontrolljával,
átláthatóságának, ellenőrizhetőségének kérdéskörével függenek össze.
Elöljáróban szükségesnek látom egy általános jellegű meghatározását adni a bíróság
fogalmának, amely Theodor Becker klasszikus definíciója szerint olyan ember
vagy emberek csoportja, aki(k) a jogvita eldöntése feletti hatalommal van(nak)
felruházva. Aki(k) előtt a felek vagy képviselőik előadják a vita tényeit és
jogszabályokban, alkotmányban, precedensekben kifejezett normatív érveiket,
amely szabályok a döntés kialakításának normatív bázisául szolgálnak. A döntéshozók
úgy gondolják magukról, és ennek megfelelően is cselekszenek, hogy meg kell
hallgatniuk a tények előadását és alkalmazniuk kell a normákat pártatlanul,
objektív módon és független testületként.1
A materiális értelemben vett demokratikus jogállammal szemben támasztott
egyik fő követelmény a független és pártatlan bíráskodás, amely a jogosultságok
érvényesítésének „rendes” útja, s amely az alapvető jogok védelmének kiemelkedően
fontos garanciáját jelenti. A 21. század elején nem beszélhetünk demokratikus
jogállamról ott, ahol a bírói függetlenség nem biztosított. Miért tekintem mégis
középponti kérdésnek a bírói hatalom kontrollját? Azért, mert a demokratikus jogállam
eszméje, gyakorlati működése és az ésszerűség is megköveteli, hogy a
társadalomban hatalommal bíró intézmények (e fogalom jelentésébe beleértve ebben
az esetben jogi, szervezeti és kulturális tényezőket) valamilyen formában kölcsönös
ellenőrzést gyakorolhassanak egymás irányában, illetve legyenek olyan
szabályok, eljárások, amelyek a kontrollt biztosítják.2 Ez a követelmény nem mellőzhető
a bírósággal összefüggésben sem. A bírói függetlenség valóban kiemelkedő
fontosságú jogállami alapelv, azonban ez nem jelenti az ellenőrizhetőség, átlát-
hatóság követelményének feladását e hatalmi ággal szemben, csupán sajátos technikák,
eljárások igénybevételének szükségességét. Éppen a bírói hatalmi ág különleges
jellemzői követelik meg, hogy a kontrollmechanizmusok is ezekhez a jellemzőkhöz
igazodóak legyenek. Az ombudsman típusú intézmények ilyen speciális
kontrollt jelenthetnek, az európai országok egy részében pedig már el is látnak
ilyen funkciókat.