Tudománykommunikációs eszközök alkalmazása az oktatásban A vita
Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógia Központ
MSc
szakdolgozat
biológiaoktatás
vitamódszer
Abstract:
Összességében sikeresnek mondható az a célkitűzés, hogy egy érdekes és figyelemfelkeltő háttéranyagot hozzak létre, mely szervesen összekapcsolható az adott tananyaggal. Az óratervek összeállításakor fontos szempont volt, hogy megjelenjenek az élménypedagógia szemléletének megfelelő elemek és színesítsék az órákat a játékos feladatok. Megvalósult az az elvárás is, hogy aktivizálódjon az egész osztály, és az élményszerű oktatás mellett az előírt tananyaggal is foglalkozzanak a diákok. A gyakorlat összeállításánál lényegi szempont volt, hogy különböző, a tudomány műveléséhez elengedhetetlen képességeket fejlesztő feladatokat használjunk fel, melyeket a felhasznált vitatípusok szintézisénél realizáltam. Ezáltal a lexikális tudásszerzés mellett más területeknél fejleszthető és használható kompetenciákra is szükségük volt. A témaválasztás sikerét mutatja a diákok aktív részvételén túl az is, hogy lehetőséget biztosított a széleskörű forráselemzéshez, ezáltal segítve a tudományról szóló ismeretterjesztő cikkekkel való találkozást, illetve a tudományos hírek körül megjelenő bizonytalanságok tisztázását, a kritikai érzék fejlesztését. Továbbá a téma aktualitása és jelenléte a mindennapokban segítette a viták kialakulását, azzal, hogy néhány esetben már volt kialakult véleményük, illetve ösztönözte a diákokat a további információszerzésre és azok felhasználására. A továbbiakban érdemes lehet több más témára is hasonló feladatsort összeállítani és kipróbálni különböző korosztályoknál, különböző iskolákban. A gyakorlattípus hátránya, hogy sokrétű felkészülést igényel a tanár részéről, hiszen eltér a tananyagtól, és eleinte a módszer elsajátítása több időt von el a tartalmi résztől, de ez kiküszöbölhető a módszer gyakori használatával. Minél több hasonló helyzetet teremt a tanár a diákok részére, várhatóan annál inkább készség szinten fogják tudni alkalmazni a vitázást adott témák esetén. Ezzel a gyakorlattal elérhető, hogy az adott tudást, lexikális ismereteket a gyakorlatba átültetve készség szintre emeljék a tanulók.