A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Panka, Erzsébet 
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2014-11-10T09:58:51Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2014-11-10T09:58:51Z
Kiadás
dc.date.issued
2007
Isbn
dc.identifier.isbn
978-963-463-938-1
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/9769
Nyelv
dc.language.iso
angolhu_HU
Nyelv
dc.language.iso
finnhu_HU
Cím
dc.title
Objektin sijanvaihtelun esittely suomen kielen oppikirjoissahu_HU
Típus
dc.type
könyvfejezet
Változat
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Jogok
dc.rights.holder
© Minden jog fenntartva. ELTE BTK MNyFI Finnugor Tanszékhu_HU
Kivonat angolul
dc.description.abstracteng
Introducing the accusative/partitive distinction of the Finnish object in course books for foreigners The distinction between the accusative and partitive case of the Finnish object is often considered as one of the most difficult parts of Finnish gramrnar. In my paper 1 provide an answer to the question why it is so difficult for non-native speakers to cope with this distinction. 1 argue that the accusative/partitive distinction of the Finnish object encodes the aspect of the c1ause. 1 also interpret the Transitivity Hypothesis of Hopper and Thompson (see Hopper, Paul J. & Thompson, Sandra A. 1980: Transitivity in gramrnar and discourse, Language 56. 251-299), in which they c1aim that Transitivity and aspect are deterrnined by their discourse function: high Transitivity and perfective aspect is correlated with foregrounding, while low Transitivity and imperfective aspect with backgrounding. 1 argue that the accusative or partitive case of the Finnish object is not onlyamatter of syntax and semantics but is also dependent on pragmatics and context. Finally 1analyse Finnish course books focusing on their methods to teach the accusative/partitive distinction of the Finnish object. 1 conclude that this function of the accusative/partitive distinction (i.e. the function that accusative refers to foregrounding and partitive to backgrounding) is usually neglected in the practice of teaching Finnish for foreigners since the course books do not offer narratives appropriate for illuminating it.hu_HU
Megjegyzés
dc.description.note
Urálisztikai Tanulmányok 17.hu_HU
Könyv szerzője/szerkesztője
dc.identifier.bookauthors
Csepregi Márta; Virpi Masonenhu_HU
Könyv címe
dc.identifier.booktitle
Grammatika és kontextushu_HU
Utolsó oldal
dc.identifier.lpage
271hu_HU
Első oldal
dc.identifier.spage
262hu_HU
Kiadás helye
dc.publisher.place
Budapesthu_HU
Hozzáférés
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Tudományterületek
dc.subject.udc
K+F tárgyszavak::2 Humán tudományok::2.4 Nyelvtudomány::2.4.2 Nyelvészethu_HU
Besorolás
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Jelleg
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Szerző szervezeti egysége
dc.contributor.inst
ELTE Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet Finnugor Tanszékhu_HU
Kulcsszó
dc.subject.hu
Periodikahu_HU
Kiadó
dc.publisher.name
ELTE Finnugor Tanszékhu_HU
Típus
dc.type.type
könyvfejezethu_HU
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2007


A tételhez tartozó fájlok

Objektin sijanvaihtelun esittely suomen kielen oppikirjoissa
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai