Show simple item record

Author
dc.contributor.author
Gereben, Ferencné 
Author
dc.contributor.author
Sándor, Anikó 
Availability Date
dc.date.accessioned
2023-07-21T12:43:57Z
Availability Date
dc.date.available
2023-07-21T12:43:57Z
Release
dc.date.issued
2023
uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10831/91172
Abstract
dc.description.abstract
A tanulmány célja, hogy a gyógypedagógia és a fogyatékosságtudomány szemszögét ötvözve, (ön)kritikus és (ön)reflektív módon vizsgálja a hazai tudományos vitáink előzményeit, jelenlegi helyzetét és lehetséges irányait. A teljesség igénye nélkül felelevenít olyan jellegzetes tudományos kérdéseket, amelyek a két diszciplína első hazai találkozásai során konferenciákon és vitacikkekben felmerültek. Ezt követően bemutat egy korábban nem publikált belső vitaanyagot, amely a fogyatékosságtudomány mesterszak tervezése során 2016-ban készült. A tanulmány konklúzióként egy merész gondolatkísérletet tesz a két tudomány-terület lehetséges szintézisére, ezzel ösztönözve a további elméleti viták kibontakozását.hu_HU
Language
dc.language.iso
magyarhu_HU
Title
dc.title
Együtt mégis könnyebb leszhu_HU
Type
dc.type
folyóiratcikkhu_HU
Version
dc.description.version
megjelent változathu_HU
Language
dc.language.rfc3066
hun
Rights
dc.rights.holder
ELTE BGGYKhu_HU
Abstract in English
dc.description.abstracteng
The aim of this paper is to examine the history, current situation and possible directions of the Hungarian scientific discourse, by combining the perspectives of special education and Disability Studies in a selfcritical and self-reflective way. Without the pretense of completeness, it revives typical scientific questions that arose at conferences and in articles during the first encounters of the two disciplines in Hungary. It also presents a previously unpublished internal commentary, which was written in 2016 as a response to the draft version of the Disability Studies master’s programme. As a conclusion, the paper makes a bold thought experiment on the possible synthesis of the two academic fields, thereby encouraging further theoretical discussions.hu_HU
Doi ID
dc.identifier.doi
10.31287/FT.hu.2023.1.3
Issue Number
dc.identifier.issue
1hu_HU
abbreviated journal
dc.identifier.jabbrev
FThu_HU
Journal
dc.identifier.jtitle
Fogyatékosság és Társadalomhu_HU
Last Page
dc.identifier.lpage
40hu_HU
First Page
dc.identifier.spage
27hu_HU
access
dc.rights.access
hozzáférhetőhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
special educationhu_HU
Keyword English
dc.subject.en
Disability Studieshu_HU
Keyword English
dc.subject.en
scientific dialogueshu_HU
Subtitle
dc.title.subtitle
Szempontok a tudományos dialógusaink felelevenítéséhezhu_HU
Class
dc.type.genre
publikáció/alkotáshu_HU
Type
dc.type.resrep
tudományoshu_HU
Author
dc.contributor.inst
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézethu_HU
Keywords
dc.subject.hu
gyógypedagógiahu_HU
Keywords
dc.subject.hu
fogyatékosságtudományhu_HU
Keywords
dc.subject.hu
tudományos párbeszédekhu_HU
Type
dc.type.type
folyóiratcikkhu_HU
Release Date
dc.description.issuedate
2023hu_HU


Files in this item

Együtt mégis könnyebb lesz
 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record